Inzichten & FAQ’s
CMA is lid van het ABR – BVI
CMA is lid van het ABR-BVI, de Belgische Vereniging van Incasso-ondernemingen (of ABR: L’Association Belge des Sociétés de Recouvrement).
De wettelijke rentevoet staat nog steeds op 12,5%
De wettelijke rentevoet voor nalatigheidsinteresten staat nog steeds op 12,5%. En dat tot 31/12/2024.
Wat als een particulier zijn factuur pas maanden na ontvangst betwist?
Bij een particulier kan je niet opleggen binnen welke termijn een factuur moet betwist worden. Ook niet in je algemene voorwaarden.
Is een bestelling per mail rechtsgeldig?
Ja, een bestelling kan perfect via mail verlopen. Wel is er een belangrijke nuance.
Ook voor gerechtelijke dossiers kan je terecht bij CMA
Bart De Vos over de dienstverlening van CMA bij gerechtelijke procedures.
Teamdag
Een teamdag waar we nog altijd van nagenieten!
Enkele handvaten om wanbetaling te voorkomen
Wanbetaling kan je nooit helemaal uitsluiten. Gelukkig bestaan er manieren om het aantal onbetaalde facturen tot een minimum te herleiden.
Rebecca Badisco: “Sommige debiteuren bedanken me na het gesprek”
4 jaar geleden werkte Rebecca nog in een reisbureau. Toen ze daar tijdens corona in tijdelijke werkloosheid terechtkwam, solliciteerde ze bij CMA.
De vormvereisten van een ingebrekestelling
Heeft je klant na verschillende herinneringsmails en telefoontjes jouw factuur nog steeds niet betaald? Dan is het tijd om een officiële ingebrekestelling te sturen.
Collect Online, onze beveiligde klantenomgeving
Collect Online is CMA’s klantenportaal. Iedere klant krijgt een persoonlijk account om in te loggen. Je kan via Collect Online gemakkelijk nieuwe dossiers aanmaken en hun status opvolgen.
Melissa Grevet, dossierbeheerder bij CMA
Vorig jaar reageerde Melissa Grevet op een vacature, zonder te weten voor welk bedrijf ze solliciteerde. Ze was getriggerd door de jobinhoud, met administratieve taken in een juridische context.
Je algemene voorwaarden, waar zet je die allemaal op?
Je algemene voorwaarden zijn enkel geldig als je klant deze op voorhand heeft ontvangen en goedgekeurd. Publiceer daarom je voorwaarden op de verschillende commerciële documenten, zeker op die documenten die aan de bestelling voorafgaan.
Onbetaalde factuur? Zoveel nieuwe business moet je draaien om dit verlies te compenseren
Een te laat betaalde factuur neemt een grote hap uit je winstmarge. Maar wat als die factuur uiteindelijk niet wordt betaald? Dan kost het je heel wat nieuwe business vóór je dit verlies hebt gecompenseerd.Een aantal cijfers: Heb je 5% marge, zoals in veel sectoren gangbaar is? Dan moet je voor...
Schuldbewaking, wat en hoe?
Als een klant zijn factuur niet betaalt, dan opent u daarvoor een incassoprocedure. Maar wat als de factuur ook via deze weg niet betaald raakt? Dan bestaat er gelukkig zoiets als ‘schuldbewaking’. Je hoeft deze factuur dus niet zomaar te vergeten, en je hoeft ook niet onmiddellijk naar de...
Wat als je klant de aanmaningskosten weigert te betalen?
Sinds de wet ‘Schulden aan de Consument’ geldt er een nieuwe berekening voor de forfaitaire schadevergoeding. Maar wat als een klant na verschillende aanmaningen enkel het factuurbedrag betaalt, en niet de extra kosten? Vaak laten bedrijven deze extra kosten gewoon vallen, uit angst om de klant te...
CMA automatiseert wanneer het kan, maar persoonlijk contact blijft altijd mogelijk
Onbetaalde factuur? Dan contacteren we jouw klant eerst via SMS of een automatisch telefoonbericht.Dit is veel efficiënter dan een traditionele brief, zeker wanneer het om een gewone vergetelheid gaat. Wel kan jouw klant altijd vragen om persoonlijk gecontacteerd te worden, met één druk op de...
DSO of ‘days sales outstanding’, een abstract begrip met grote impact
De ‘days sales outstanding’ of DSO, dat is het gemiddeld aantal dagen dat een factuur openstaat in je bedrijf. Anders gezegd, het aantal dagen tussen het versturen van de factuur en de betaling door de klant, en dat gemiddeld genomen over al je klanten.De betalingstermijn en het betaalgedrag van...
Oeps, ik heb geen algemene voorwaarden … wat zijn mijn opties bij wanbetaling?
Wat als een klant zijn factuur niet betaalt, en jij geen algemene voorwaarden hebt? Of wanneer je wel verkoopvoorwaarden hebt, maar daarin geen clausule staat over wanbetaling en de bijhorende schadevergoeding? Gelukkig kan je in dat geval terugvallen op de wettelijke interestvoeten. Wel gelden er...
Robrecht, ervaren dossierbeheerder bij CMA
Robrecht De Baene werkt bij CMA sinds februari 2019, precies 5 jaar dus. Onlangs kreeg hij er enkele verantwoordelijkheden bij. Het perfecte moment dus voor een interview.Robrecht: “Als intern aanspreekpunt voor alle ICT problemen zorg ik ervoor dat alles efficiënt verloopt. En als er zich iets...
CMA, de neutrale derde als bemiddelaar
Bij CMA nemen we het liefst rechtstreeks contact met onze debiteuren. De telefoon werkt sowieso veel sneller dan een brief, en uit een persoonlijk gesprek halen onze dossierbeheerders heel wat belangrijke informatie.Uiteraard vertegenwoordigen we hier onze klant, en is het de bedoeling dat de...
Laat je onbetaalde facturen niet verjaren
Ga jij ervan uit dat een onbetaalde factuur pas na 10 jaar verjaart? En dat je nog alle tijd hebt om je openstaande facturen te innen?In een B2B context ligt de verjaringstermijn van een factuur inderdaad meestal op 10 jaar, maar hier zijn uitzonderingen op. En in een B2C context verjaart een...
Els Decherf
Els Decherf werkt bij CMA sinds 2016. Een paar jaar geleden stapte ze over naar het Legal team, waar zij en haar collega Bart de gerechtelijke dossiers behartigen. We nemen je mee voor een blik achter de schermen.7 jaar geleden ben ik gestart bij CMA, als medewerker minnelijke invordering. Ik vond...
Een afbetalingsplan, een goed idee?
Zit jouw klant tijdelijk in de financiële problemen? Dan is een afbetalingsplan misschien wel een goede oplossing. Zo kan je klant de openstaande factuur in verschillende delen betalen.De nieuwe wet ‘Schulden van de Consument’ bepaalt trouwens dat jouw klant ‘betalingsfaciliteiten’ kan vragen,...
Onbetaalde facturen afboeken op het einde van het jaar?
Onbetaalde facturen zijn altijd lastig voor een ondernemer, en nog meer nu het jaareinde eraan komt. Want waarschijnlijk heb je ondertussen al btw betaald, en straks word je ook nog belast op inkomsten die je nooit hebt ontvangen. Gelukkig kan je in bepaalde gevallen een onbetaalde factuur...
Opgelet voor phishing!
Opgelet voor phishing! Er gaan valse e-mails in naam van CMA rond. Wees alert en dubbelcheck berichten altijd voordat je jouw persoonlijke gegevens doorgeeft.Ontving je een bericht van ons dat verdacht lijkt? Onderstaande kenmerken kunnen je helpen phishing te identificeren. Onverwacht: Deze...
Algemene voorwaarden aangepast? Vergeet je klanten niet te informeren
De nieuwe wet ‘schulden van de consument’ dwingt bedrijven om massaal de algemene voorwaarden aan te passen. Vergeet echter niet je klanten daarover te informeren. Sowieso laat je je algemene voorwaarden best op voorhand goedkeuren door je klant, anders zijn ze niet afdwingbaar. Maar wat als je...
Wanbetaling, één van de belangrijkste oorzaken van een faillissement
Wanbetaling is één van de belangrijkste drivers van een faillissement, zo blijkt uit een bevraging bij een 1000-tal failliete bedrijven*. Onbetaalde facturen, en de liquiditeitsproblemen die daaruit voortkomen, staan zelfs nog vóór de hoge personeelskosten en de steeds stijgende prijzen. Reden...
3 goede redenen om je creditmanagement uit te besteden
Een factuur heeft vaak al een lange weg afgelegd voor ze bij ons aankomt. Maar wist je dat het ook anders kan? Dat je het hele creditmanagement van bij het begin aan ons kan toevertrouwen? Dan volgen wij de betaling in jouw naam op, en dat heeft zo zijn voordelen. Een systematische opvolging...
Annelien De Reuse, 1 jaar dossierbeheerder bij CMA
Sinds deze zomer werkt Annelien 1 jaar bij CMA, een goede reden om even terug te blikken. We vroegen Annelien naar haar ervaringen het voorbije jaar, en wat haar werk als ‘dossierbeheerder minnelijke invordering’ precies inhoudt:Annelien: “Het is een zeer gevarieerde job, waarbij we zowel contact...
De factuur betalen, integraal onderdeel van de overeenkomst
Hoe reageer jij wanneer een factuur niet op tijd wordt betaald? Stuur je onmiddellijk een herinnering? Of stel je dit uit en zoek je excuses voor je klant? Als je het objectief bekijkt, is er geen enkele goede reden om niet te reageren. Bij het plaatsen van de bestelling leggen jij en je klant een...
Alex Deneef, Sales & Business Development Manager bij CMA
CMA groeit en verwelkomt een nieuwe collega: Alex Deneef. Als Sales en Business Development Manager is hij een belangrijk aanspreekpunt voor klanten. Alex is nooit een uitdaging uit de weg gegaan. In alles wat hij doet, professioneel en qua hobby’s, zijn empathie en doelgerichtheid belangrijke...
De nieuwe forfaitaire schadevergoeding, in functie van het openstaande bedrag
De wettelijke schadevergoeding bij wanbetaling.Hoe bereken je de nieuwe wettelijke schadevergoeding bij wanbetaling? Bedragen minder dan €150: maximum €20. Bedragen tussen de €150,01 en €500: €30 + 10% van het bedrag boven de €150. Bedragen boven de €500,01: €65 + 5% van het bedrag boven de €500...
Laat je algemene voorwaarden niet verwerpen
Op 1 september gaat de nieuwe wet “schulden van de consument” in. De eerste herinnering moet dan gratis worden verstuurd, en ook de extra kosten voor wanbetaling worden gelimiteerd in functie van het openstaande bedrag. Echter, de kans is groot dat dit vandaag anders vermeld staat in jouw...
Nieuwe wet bescherming particulieren tegen schuldeisers vanaf 1 september
Vanaf 1 september ben je verplicht om laattijdige particuliere betalers eerst een gratis aanmaning toe te sturen. Vanaf dan heeft de klant 14 dagen de tijd om de betaling in orde te brengen voor je hem een tweede aanmaning met extra kosten mag toesturen.Maar let op! Verstuur je de gratis aanmaning...
Stel: je klant betaalt enkel het factuurbedrag en niet de extra kosten. Mag dat?
Het gebeurt steeds vaker: als onderneming stuur je een aanmaning naar een klant waarbij extra kosten worden aangerekend, maar de klant vereffent enkel het factuurbedrag. Mag dat zomaar, hoe reageer je daarop en (hoe) kan je die invorderingskosten toch opeisen? We scheppen graag wat...
E-commerce en incasso: de ideale combo?
E-commerce is booming business. Er worden betaalmandjes gevuld dat het een lieve lust is. Maar e-commerce is ook een business apart. Want in geen enkele andere sector is het aankoopproces zo frictiegevoelig. De minste twijfel en het kleinste technische mankement tijdens het betaalproces kunnen die...
Tijd om je algemene voorwaarden aan te passen?
Misschien heb je wel al gehoord over het nieuwe wetsontwerp dat de consument beter moet beschermen. De nieuwe regels werden goedgekeurd op 27 april en zullen naar schatting ergens in het najaar van 2023 van kracht gaan. Maar wat zal er nu precies veranderen en wat kan je nu al doen op op tijd in...
3 manieren om CMA strategisch in te zetten
Bij invorderingsprocedures kan CMA je merk en de identiteit van je bedrijf volledig overnemen. Dit noemen we White Label Credit Management en het biedt tal van voordelen. Maar CMA kan ook uitdrukkelijk als derde partij op het toneel verschijnen en als incassopartner met de debiteur communiceren....
White label credit management: CMA bouwt mee aan jouw merkreputatie
Sta je op een strakke merkcommunicatie? Ook bij het invorderen van onbetaalde facturen? Dan is white label credit management de ideale invorderingsstrategie. Hierbij komen wij niet als expliciet derde partij tussen, maar communiceren we onder de vlag van jouw merk. Wij leveren de expertise in jouw...
Meet Yannick, CMA’er van de recentste lichting
Soms zijn de redenen om ergens aan de slag te gaan heel eenvoudig: omdat het in de buurt is, omdat de werkuren best aantrekkelijk zijn, … Zo ook bij Yannick, een van de jongste CMA’ers. Hij kende de sector niet, maar bleek wél het geknipte profiel te hebben om als dossierbeheerder aan de slag te...
Te laat factureren? Dit zijn de gevolgen.
Er bestaan strikte regels rond de facturatie. Elk product of elke dienst moet binnen een vastgelegde termijn na levering gefactureerd worden. Soms worden diensten en producten voor het gemak echter na afronding van een project samen gefactureerd. Maar wanneer is er nu sprake van ‘te late...
Laat je facturen innen vóór ze verjaren
Elke factuur heeft een verjaringstermijn. Wordt deze overschreden, dan kan de schuldenaar de verjaring van de factuur inroepen. Sommige debiteurs rekken het hierdoor opzettelijk lang en proberen op die manier onder een betaling uit te komen. Alles goed bijhouden en op tijd ingrijpen is dus de...
Onbetaalde facturen afboeken in 2023? Dit zijn de voorwaarden.
Een onbetaalde factuur die niet is afgeboekt, wordt door de fiscus beschouwd als belastbare winst. Dus als ze nooit wordt betaald, kost ze je onderneming twee keer geld. Sluit je het boekjaar af op 31 december 2022? Dan kan je best stilaan beginnen oplijsten bij welke facturen je alle hoop op...
Uw particuliere klant betwist na maanden uw factuur, wat nu?
Je hebt werken uitgevoerd of goederen geleverd bij een particuliere klant. Die reageert of betaalt echter niet, dus je stuurt enige tijd later een ingebrekestelling. Je klant wil plots niet meer (volledig) betalen. Hij is niet tevreden, ook al had hij dat niet eerder laten blijken. Kan hij die...
Hoezo, ik betaalde uw factuur op een vals rekeningnummer?
Het gebeurt jammer genoeg steeds vaker: klanten die een factuur vereffenen en zonder het te beseffen geld aan een oplichter overmaken. Door de snelle digitalisering doet dergelijke factuurfraude steeds vaker denken aan phishing. Het aantal gevallen van factuurfraude stijgt de laatste jaren fors en...
De eerste alarmsignalen van 2022?
Met de eerste helft van het jaar achter ons krijgen we stilaan wat zicht op wat 2022 voor onze bedrijven in petto heeft. Eerst het goeie nieuws: we blijven onvermoeid ondernemen. Met meer dan 60.000 startende ondernemers in 2022 houdt België goed stand wat die cijfers betreft. Maar helaas krijgt...
Mag een leverancier je 10% boete aanrekenen voor een vergeten factuur?
Soms zorgt wat nalatigheid ervoor dat een factuur onbetaald op de stapel blijft liggen. Als de vervaldatum echter overschreden wordt, bestaat het risico dat een leverancier je hiervoor als professionele partner een schadevergoeding aanrekent. Doorgaans is dat 10% van het factuurbedrag plus de...
CMA @ WORK
A day in the life of Sam Naudts Over incassobureaus bestaan heel wat vooroordelen. Wie daar werkt die is weinig meevoelend, toch? Hoezo integendeel? Welke profielen vind je dan bij CMA? Wel, fijne mensen met een open visie, een constructieve geest en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Zoals...
DSO of Days Sales Outstanding: wat is het belang ervan?
Days Sales Outstanding, kortweg DSO, is bij creditmanagement een belangrijk begrip. De DSO is een cijfer dat staat voor het gemiddeld aantal dagen tussen elke factuurdatum en de werkelijke betaaldatum door de klant. Hoe hoger dat cijfer ligt, hoe langer het duurt eer omzet zich vertaalt in liquide...
Waarom minnelijke invordering de beste inningsstrategie is
Sinds de coronacrisis wordt (volgens een recent onderzoek van Graydon) één factuur op de zes meer dan 90 dagen na de vervaldatum betaald. De recentere energiecrisis zal dit hoge cijfer ongetwijfeld nog doen oplopen. Op zo’n moment ben je als creditmanagementbureau voor debiteuren meestal niet de...
10 tips om wanbetaling te voorkomen
Het is een feit dat tijden van crisis een negatieve invloed hebben op ons betaalgedrag. Onzekerheid doet ons twijfelen en een slag om de arm houden. En hoewel financiële problemen bij heel wat mensen een harde realiteit zijn, schuilt achter veel onbetaalde facturen toch nog heel vaak uitstelgedrag...
De algemene voorwaarden aanvaarden: belangrijker dan je denkt!
Bij een discussie over een verkoopsovereenkomst zal je vast en zeker verwijzen naar de algemene voorwaarden. Want ja, als verkoper mag je er toch vanuit gaan dat de klant die gelezen heeft en er dus mee akkoord gaat? Het is – zoals wel vaker – net iets complexer dan dat.Nadat de handelstransactie...
Verantwoord ondernemen door een slim transportbeleid
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de laatste jaren van een trend naar een noodzaak geëvolueerd. Consumenten vinden een verantwoorde bedrijfsethiek niet langer “gewoon sympathiek”. Ze zien het als een vanzelfsprekendheid. Er wordt zelfs verwacht dat duurzaamheid en aandacht voor menselijk...
Een afbetalingsregeling voor uw debiteur?
U heeft een handelsovereenkomst afgesloten met een klant en stuurde de factuur op met vermelding van de vervaldag of met verwijzing naar uw algemene voorwaarden. Helaas meldt uw klant nu dat hij niet op tijd zal kunnen betalen en vraagt om een afbetalingsplan. Wat doet u?Dergelijke aanvraag kan...
Kan ik een openstaande factuur compenseren met een bestelling?
Met uw firma heeft u het zeker en vast al eens meegemaakt: u sluit een succesvolle b2b-deal af, levert de goederen of diensten en verstuurt ten slotte de factuur. Na meerdere maanden geduld uitoefenen blijft de betaling uit. U begint creatieve oplossingen te bedenken: “wat als ik een bestelling...
Hoeveel geld bent u kwijt aan een niet-betaalde factuur?
Als zelfstandige bent u altijd druk in de weer. U bent aan het verkopen, op zoek naar manieren om uw zaak te verbeteren of aan het speuren naar nieuwe werknemers. Constant checken of facturen al dan niet betaald zijn, daar heeft u geen tijd voor. Bovendien: de meesten betalen toch gewoon? Die...
Is een bestelling per e-mail een geldige bestelling?
Bij de niet-betaling van een factuur is het belangrijk uw rechten te kennen, maar net zo goed om te weten of uw overeenkomst al dan niet rechtsgeldig is. Als een bepaald contract op een foute manier is opgesteld, kan de debiteur hierop een beroep doen. Hierdoor zal u langer op uw geld moeten...
Op 1 februari 2022 verandert de Wet Betalingsachterstand, wat betekent dat voor uw bedrijf?
In augustus 2021 verscheen in het Belgisch Staatsblad de wet tot wijziging van de wet betalingsachterstand Handelstransacties van 2 augustus 2002. Daarmee wil de overheid KMO’s beter beschermen tegen grote bedrijven die hun betalingen laten aanslepen. Wat verandert er precies en waarom is dit...
Het welzijn van onze medewerkers is prioritair
Zoals u eerder kon lezen, zijn we met CMA onlangs verhuisd naar een nieuw gebouw in Erembodegem. Die verhuis kwam er niet zomaar. Door onze constante groei hadden we sowieso nood aan iets groters, maar we wilden ook inzetten op meer comfort voor onze klanten én onze medewerkers. In de alsmaar...
Wat zijn de risico’s van onbetaalde facturen en wat is de oplossing?
Als ondernemer hebt u het wellicht al eens meegemaakt: u maakt een mooie offerte op, de klant gaat akkoord, u levert de kwaliteitsproducten of voert de werken correct uit, stuurt de factuur en opeens hoort u niks meer van de andere partij.Zeer vervelend natuurlijk. Vaak worden er excuses gegeven:...
Duurzaam ondernemen is een duurzaam waterbeleid
Steeds meer bedrijven worden zich bewust van hoe ze omgaan met het milieu. Die klimaatvriendelijke aanpak wordt geëisd door klanten, maar ook door de werknemers zelf. Op de werkvloer komen alsmaar meer initiatieven om de ecologische voetafdruk te verminderen. Denk maar aan een sorteerbeleid, het...
Richting een energieneutraal bedrijf
Maatschappelijk verantwoord ondernemen stoelt zich op drie principes: People, Planet en Profit. Enkel door steeds rekening te houden met deze drie componenten kan duurzame groei gecreëerd worden, voor zowel de onderneming zelf als haar omgeving. Het is aangewezen om als bedrijf hierop in te zetten...
Van Zonnegem naar Erembodegem: CMA is verhuisd!
15 kilometer verder startten we een nieuw hoofdstuk Door onze continue groei, was het nodig voor Credit Management & Advice om te verhuizen naar een groter complex. Vanuit Zonnegem maakten we de overstap naar Erembodegem.In ons nieuwe gebouw zetten we maximaal in op comfort voor zowel onze...