Inzichten & FAQ’s

Robrecht, ervaren dossierbeheerder bij CMA
Robrecht, ervaren dossierbeheerder bij CMA

Robrecht De Baene werkt bij CMA sinds februari 2019, precies 5 jaar dus. Onlangs kreeg hij er enkele verantwoordelijkheden bij. Het perfecte moment dus voor een interview.Robrecht: “Als intern aanspreekpunt voor alle ICT problemen zorg ik ervoor dat alles efficiënt verloopt. En als er zich iets...

read more
CMA, de neutrale derde als bemiddelaar
CMA, de neutrale derde als bemiddelaar

Bij CMA nemen we het liefst rechtstreeks contact met onze debiteuren. De telefoon werkt sowieso veel sneller dan een brief, en uit een persoonlijk gesprek halen onze dossierbeheerders heel wat belangrijke informatie.Uiteraard vertegenwoordigen we hier onze klant, en is het de bedoeling dat de...

read more
Laat je onbetaalde facturen niet verjaren
Laat je onbetaalde facturen niet verjaren

Ga jij ervan uit dat een onbetaalde factuur pas na 10 jaar verjaart? En dat je nog alle tijd hebt om je openstaande facturen te innen?In een B2B context ligt de verjaringstermijn van een factuur inderdaad meestal op 10 jaar, maar hier zijn uitzonderingen op. En in een B2C context verjaart een...

read more
Els Decherf
Els Decherf

Els Decherf werkt bij CMA sinds 2016. Een paar jaar geleden stapte ze over naar het Legal team, waar zij en haar collega Bart de gerechtelijke dossiers behartigen. We nemen je mee voor een blik achter de schermen.7 jaar geleden ben ik gestart bij CMA, als medewerker minnelijke invordering. Ik vond...

read more
Een afbetalingsplan, een goed idee?
Een afbetalingsplan, een goed idee?

Zit jouw klant tijdelijk in de financiële problemen? Dan is een afbetalingsplan misschien wel een goede oplossing. Zo kan je klant de openstaande factuur in verschillende delen betalen.De nieuwe wet ‘Schulden van de Consument’ bepaalt trouwens dat jouw klant ‘betalingsfaciliteiten’ kan vragen,...

read more
Opgelet voor phishing!
Opgelet voor phishing!

Opgelet voor phishing! Er gaan valse e-mails in naam van CMA rond. Wees alert en dubbelcheck berichten altijd voordat je jouw persoonlijke gegevens doorgeeft.Ontving je een bericht van ons dat verdacht lijkt? Onderstaande kenmerken kunnen je helpen phishing te identificeren. Onverwacht: Deze...

read more
Annelien De Reuse, 1 jaar dossierbeheerder bij CMA
Annelien De Reuse, 1 jaar dossierbeheerder bij CMA

Sinds deze zomer werkt Annelien 1 jaar bij CMA, een goede reden om even terug te blikken. We vroegen Annelien naar haar ervaringen het voorbije jaar, en wat haar werk als ‘dossierbeheerder minnelijke invordering’ precies inhoudt:Annelien: “Het is een zeer gevarieerde job, waarbij we zowel contact...

read more
Alex Deneef, Sales & Business Development Manager bij CMA
Alex Deneef, Sales & Business Development Manager bij CMA

CMA groeit en verwelkomt een nieuwe collega: Alex Deneef. Als Sales en Business Development Manager is hij een belangrijk aanspreekpunt voor klanten. Alex is nooit een uitdaging uit de weg gegaan. In alles wat hij doet, professioneel en qua hobby’s, zijn empathie en doelgerichtheid belangrijke...

read more
Laat je algemene voorwaarden niet verwerpen
Laat je algemene voorwaarden niet verwerpen

Op 1 september gaat de nieuwe wet “schulden van de consument” in. De eerste herinnering moet dan gratis worden verstuurd, en ook de extra kosten voor wanbetaling worden gelimiteerd in functie van het openstaande bedrag. Echter, de kans is groot dat dit vandaag anders vermeld staat in jouw...

read more
E-commerce en incasso: de ideale combo?
E-commerce en incasso: de ideale combo?

E-commerce is booming business. Er worden betaalmandjes gevuld dat het een lieve lust is. Maar e-commerce is ook een business apart. Want in geen enkele andere sector is het aankoopproces zo frictiegevoelig. De minste twijfel en het kleinste technische mankement tijdens het betaalproces kunnen die...

read more
Tijd om je algemene voorwaarden aan te passen?
Tijd om je algemene voorwaarden aan te passen?

Misschien heb je wel al gehoord over het nieuwe wetsontwerp dat de consument beter moet beschermen. De nieuwe regels werden goedgekeurd op 27 april en zullen naar schatting ergens in het najaar van 2023 van kracht gaan. Maar wat zal er nu precies veranderen en wat kan je nu al doen op op tijd in...

read more
3 manieren om CMA strategisch in te zetten
3 manieren om CMA strategisch in te zetten

Bij invorderingsprocedures kan CMA je merk en de identiteit van je bedrijf volledig overnemen. Dit noemen we White Label Credit Management en het biedt tal van voordelen. Maar CMA kan ook uitdrukkelijk als derde partij op het toneel verschijnen en als incassopartner met de debiteur communiceren....

read more
Meet Yannick, CMA’er van de recentste lichting
Meet Yannick, CMA’er van de recentste lichting

Soms zijn de redenen om ergens aan de slag te gaan heel eenvoudig: omdat het in de buurt is, omdat de werkuren best aantrekkelijk zijn, … Zo ook bij Yannick, een van de jongste CMA’ers. Hij kende de sector niet, maar bleek wél het geknipte profiel te hebben om als dossierbeheerder aan de slag te...

read more
Te laat factureren? Dit zijn de gevolgen.
Te laat factureren? Dit zijn de gevolgen.

Er bestaan strikte regels rond de facturatie. Elk product of elke dienst moet binnen een vastgelegde termijn na levering gefactureerd worden. Soms worden diensten en producten voor het gemak echter na afronding van een project samen gefactureerd. Maar wanneer is er nu sprake van ‘te late...

read more
Laat je facturen innen vóór ze verjaren
Laat je facturen innen vóór ze verjaren

 Elke factuur heeft een verjaringstermijn. Wordt deze overschreden, dan kan de schuldenaar de verjaring van de factuur inroepen. Sommige debiteurs rekken het hierdoor opzettelijk lang en proberen op die manier onder een betaling uit te komen. Alles goed bijhouden en op tijd ingrijpen is dus de...

read more
De eerste alarmsignalen van 2022?
De eerste alarmsignalen van 2022?

Met de eerste helft van het jaar achter ons krijgen we stilaan wat zicht op wat 2022 voor onze bedrijven in petto heeft. Eerst het goeie nieuws: we blijven onvermoeid ondernemen. Met meer dan 60.000 startende ondernemers in 2022 houdt België goed stand wat die cijfers betreft. Maar helaas krijgt...

read more
CMA @ WORK
CMA @ WORK

A day in the life of Sam Naudts Over incassobureaus bestaan heel wat vooroordelen. Wie daar werkt die is weinig meevoelend, toch? Hoezo integendeel? Welke profielen vind je dan bij CMA? Wel, fijne mensen met een open visie, een constructieve geest en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Zoals...

read more
10 tips om wanbetaling te voorkomen
10 tips om wanbetaling te voorkomen

Het is een feit dat tijden van crisis een negatieve invloed hebben op ons betaalgedrag. Onzekerheid doet ons twijfelen en een slag om de arm houden. En hoewel financiële problemen bij heel wat mensen een harde realiteit zijn, schuilt achter veel onbetaalde facturen toch nog heel vaak uitstelgedrag...

read more
Verantwoord ondernemen door een slim transportbeleid
Verantwoord ondernemen door een slim transportbeleid

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de laatste jaren van een trend naar een noodzaak geëvolueerd. Consumenten vinden een verantwoorde bedrijfsethiek niet langer “gewoon sympathiek”. Ze zien het als een vanzelfsprekendheid. Er wordt zelfs verwacht dat duurzaamheid en aandacht voor menselijk...

read more
Een afbetalingsregeling voor uw debiteur?
Een afbetalingsregeling voor uw debiteur?

U heeft een handelsovereenkomst afgesloten met een klant en stuurde de factuur op met vermelding van de vervaldag of met verwijzing naar uw algemene voorwaarden. Helaas meldt uw klant nu dat hij niet op tijd zal kunnen betalen en vraagt om een afbetalingsplan. Wat doet u?Dergelijke aanvraag kan...

read more
Het welzijn van onze medewerkers is prioritair
Het welzijn van onze medewerkers is prioritair

Zoals u eerder kon lezen, zijn we met CMA onlangs verhuisd naar een nieuw gebouw in Erembodegem. Die verhuis kwam er niet zomaar. Door onze constante groei hadden we sowieso nood aan iets groters, maar we wilden ook inzetten op meer comfort voor onze klanten én onze medewerkers. In de alsmaar...

read more
Duurzaam ondernemen is een duurzaam waterbeleid
Duurzaam ondernemen is een duurzaam waterbeleid

Steeds meer bedrijven worden zich bewust van hoe ze omgaan met het milieu. Die klimaatvriendelijke aanpak wordt geëisd door klanten, maar ook door de werknemers zelf. Op de werkvloer komen alsmaar meer initiatieven om de ecologische voetafdruk te verminderen. Denk maar aan een sorteerbeleid, het...

read more
Richting een energieneutraal bedrijf
Richting een energieneutraal bedrijf

Maatschappelijk verantwoord ondernemen stoelt zich op drie principes: People, Planet en Profit. Enkel door steeds rekening te houden met deze drie componenten kan duurzame groei gecreëerd worden, voor zowel de onderneming zelf als haar omgeving. Het is aangewezen om als bedrijf hierop in te zetten...

read more
Is een bestelling per e-mail een geldige bestelling?
Van Zonnegem naar Erembodegem: CMA is verhuisd!

15 kilometer verder startten we een nieuw hoofdstuk Door onze continue groei, was het nodig voor Credit Management & Advice om te verhuizen naar een groter complex. Vanuit Zonnegem maakten we de overstap naar Erembodegem.In ons nieuwe gebouw zetten we maximaal in op comfort voor zowel onze...

read more