Bij een discussie over een verkoopsovereenkomst zal je vast en zeker verwijzen naar de algemene voorwaarden. Want ja, als verkoper mag je er toch vanuit gaan dat de klant die gelezen heeft en er dus mee akkoord gaat? Het is – zoals wel vaker – net iets complexer dan dat.
Nadat de handelstransactie is afgesloten, krijg je plots een discussie met je klant, bijvoorbeeld over de betalingstermijn. Het is gemakkelijk om dan te verwijzen naar de algemene voorwaarden en het klassieke antwoord hierop is nog gemakkelijker: “de voorwaarden gelden niet voor mij, want ik heb ze nooit aanvaard”.
Neem een kijkje in het klantencontact: heeft deze persoon expliciet of impliciet de algemene voorwaarden aanvaard of ging je daar zomaar van uit? Komt de discussie voor de rechtbank, dan zal je moeten bewijzen dat je klant akkoord is gegaan met de voorwaarden. Kan je dat niet, dan zal er teruggevallen worden op de wettelijke regeling.
Hoe pak je dit nu het best aan?
Het belangrijkste advies dat we kunnen geven is: laat je klant voordien de algemene voorwaarden lezen en laat hem/haar dat ondertekenen of een akkoord geven via e-mail. Zo zal je niet voor onaangename verrassingen komen te staan én is het voor je klant meteen duidelijk waar ie zich aan moet houden. Meteen een goede start van een langdurige relatie.
Als het hier echter gaat over een klant die sowieso al meerdere keren bij jou heeft besteld, is het niet meer nodig om een akkoord voor de voorwaarden te krijgen. Je wijst er dan gewoon op dat de klant de voorwaarden al goed genoeg kent en dus wist aan wat zich te verwachten. Indien je wijzigingen aanbrengt aan condities, moet je hier natuurlijk opnieuw een akkoord voor vragen.
En mijn website dan?
Het is goed dat je je algemene voorwaarden ook open en bloot op je website plaatst om zo je klanten wat transparantie te gunnen. Toch is het niet voldoende om uit te gaan van een akkoord. Hier is wel een uitzondering op: als een b2b-klant bevestigt dat hij kennisnam van de algemene voorwaarden en ze aanvaardt, ook al heb je ze hem (nog) niet toegestuurd.
Bij een gewone consument zijn de regels strenger. Enkel het expliciete akkoord geldt hier, nadat de klant op één of andere manier de mogelijkheid heeft gekregen de algemene voorwaarden door te nemen.
Duidelijk en leesbaar
Aan de algemene voorwaarden zelf hangen nog enkele regels vast om misleiding te voorkomen.
- Zorg ervoor dat de tekst goed leesbaar is. Dus: niet te klein, geen onduidelijke lettertypes of een letterkleur die amper te onderscheiden is van de achtergrond;
- Indien je de voorwaarden op de achterkant van je documenten zet, zet dan een verwijzing ernaar op de voorkant;
- Ook taal is belangrijk: vermijd vage bewoordingen en hou het beknopt en to-the-point. Zorg voor vertalingen als je klant het Nederlands niet machtig is.
Weigert je klant toch te betalen?
Laat CMA je ontzorgen zodat jij je kan focussen op je kernactiviteiten. Wij kennen alle wetgeving en weten wanneer jij je schuld kan eisen. Ook dat doen we voor je, en mét resultaat. Ontdek onze diensten op de website of contacteer ons voor een afspraak.