Hoe reageer jij wanneer een factuur niet op tijd wordt betaald? Stuur je onmiddellijk een herinnering? Of stel je dit uit en zoek je excuses voor je klant?
Als je het objectief bekijkt, is er geen enkele goede reden om niet te reageren. Bij het plaatsen van de bestelling leggen jij en je klant een overeenkomst vast, en deze geldt in twee richtingen. Jij komt jouw deel na, dus mag je ook van je klant verwachten dat die de afspraken nakomt. En het betalen van de factuur is daar een integraal onderdeel van.
Duidelijkheid en goede afspraken vooraf
Natuurlijk is het belangrijk dat beide partijen op voorhand duidelijk weten wat ze mogen verwachten. Bij producten en e-commerce moet vaststaan wat je zal leveren, tegen welke prijs en binnen welke termijn. Bij projecten is het misschien iets moeilijker om alles op voorhand exact vast te leggen, maar dat is enkel nog een extra reden om de afspraken goed te omschrijven.
Zo moet de klant duidelijk weten hoe de prijs is opgebouwd. Is dit een vaste prijs of worden er ook zaken in regie uitgevoerd? Dan moet deze daarmee rekening houden in zijn budget. Anders wordt de factuur sowieso een onaangename verrassing, ongeacht de kwaliteit van het geleverde werk.
En als er toch discussie ontstaat, over wat dan ook, dan is het belangrijk dat je dit zo snel mogelijk met je klant uitklaart, liefst voor het versturen van de finale factuur.
Bij veel projecten speelt jouw klant zelf trouwens een belangrijke rol. Want als die bijvoorbeeld geen stopcontacten heeft voorzien, of zelf niet klaar is volgens de afgesproken timing, dan heeft dat een enorme impact op je planning, en dus op je cashflow.
Eigenlijk geldt exact hetzelfde voor het betalen van de factuur. Een te laat betaalde factuur heeft een enorme invloed op de gezondheid van je bedrijf. En toch aarzelen veel ondernemers om te reageren als de betalingstermijn niet wordt gerespecteerd.
Geld is niet vies
Waarom zou je niet mogen verwachten dat de factuur vóór de vervaldag wordt betaald? Terwijl jij al veel eerder diensten hebt geleverd en kosten hebt gemaakt?
Als ondernemer doe je (hopelijk) graag wat je doet, en net daarom ben je er ook goed in. Maar als het over geld gaat, worden velen opeens onzeker. Alsof jouw bedrijf een roeping is waarmee je geen geld mag verdienen.
Credit Management door een derde partij?
Er zou geen taboe mogen bestaan over het opvolgen van je facturen. Toch blijft dit een opgave en lijken veel ondernemers dit altijd maar uit te stellen. Als dit ook voor jou het geval is, om welke reden dan ook, dan kan het een goed idee zijn om het hele credit management uit te besteden, van bij het begin.
Zo neemt CMA deze taak van je over. Expliciet als derde partij, of volledig volgens jouw merk en identiteit, als white label credit management. Zo kan jij je concentreren op je business, en zorgen wij dat je facturen tijdig worden betaald. Dat is niet alleen goed voor je cashflow, maar uiteindelijk ook voor de klantenrelatie.
Herken je dit bij jezelf? Dat je het opvolgen van te laat betaalde facturen liever uitstelt, ondanks de impact die dit heeft op je financiën? Wij helpen je graag.
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.