E-commerce is booming business. Er worden betaalmandjes gevuld dat het een lieve lust is. Maar e-commerce is ook een business apart. Want in geen enkele andere sector is het aankoopproces zo frictiegevoelig. De minste twijfel en het kleinste technische mankement tijdens het betaalproces kunnen die klant met z’n volle kar weer doen afhaken. Daarom wordt de klant steeds vaker de keuze gelaten: direct betalen of achteraf betalen. Neemt het e-commercebedrijf dat achteraf betalen toestaat een wijze beslissing? Of een groot risico?
Eerst krijgen, dan betalen
Achteraf betalen is niet nieuw. Maar doorgaans was er tot op heden altijd sprake van een zeker basisvertrouwen. De klant bezoekt een winkel, wordt er geholpen en koopt iets. Vervolgens wordt de factuur meegegeven of opgestuurd. Wie niet betaalt, krijgt een slechte reputatie. Bij e-commerce is afstand groter waardoor sommige klanten niet wakker liggen van reputatieschade en waardoor niet betalen in het hoofd van de consument soms onterecht gerechtvaardigd lijkt. (De levering kwam te laat, het product is niet wat het moet zijn, terugsturen is te omslachtig, ‘men zal wel niet wakker liggen van € 20’, … De mogelijke redenen zijn makkelijk te verzinnen.) Door achteraf betalen toe te staan, nemen e-commercebedrijven dus een risico. Maar door sterk in te zetten op deze twee zaken kunnen ze gecontroleerd hun verkoop tot wel 30% kunnen laten stijgen door achterafbetaling toe te staan.
Feilloze service
Wie achterafbetaling toe staat, kan maar beter zorgen dat wat gebeurt nadat een consument op ‘bestellen’ drukt feilloos verloopt. En let op: met feilloos bedoelen we feilloos. Want de hedendaagse consument die online shopt heeft torenhoge eisen. Korte en bondige invulformulieren waarbij fouten maken amper mogelijk is. Een snelle en heldere bevestiging van de bestelling. Een razendsnelle levering voorzien van status updates. Een ongeschonden pakket. Een heldere retourprocedure. De bal ligt hier in het kamp van het e-commercebedrijf. Want doordat e-commercebedrijven voortdurend stock moeten aankopen, zijn vlotte betalingen cruciaal.
Dagelijkse opvolging is key
Natuurlijk heeft de kritische online shopper niet het recht om zomaar niet te betalen als hij niet tevreden is. De klant met geautomatiseerde flows zo snel mogelijk overhalen om af te rekenen is key. In dit stadium kan de dagelijkse opvolging door een gespecialiseerde incassopartner een wereld van verschil maken voor e-commercebedrijven die betaling achteraf willen mogelijk maken.
Waarmee maakt een goeie incassopartner het verschil bij e-commerce?
Met gentle reminders vóór de vervaldatum tot formele aanmaningen en ingebrekestellingen, het onderhandelen met debiteuren, een constante monitoring en reconsiliatie van de betaalstatus zodat geblokkeerde accounts meteen meer geactiveerd kunnen worden, dagelijkse doorstortingen van betalingen, een constante bereikbaarheid voor de klanten en noem maar op. Een strikte opvolging vergt bovendien vaak expertise en zorgt voor een workload waar de administratieve diensten van e-commercebedrijven niet altijd tegen opgewassen zijn, maar die wel essentieel zijn om hun cashflow niet in het gedrang te brengen.
Als gespecialiseerde incassopartner biedt CMA e-commercebedrijven hierbij graag ondersteuning. Graag wat meer info of advies op maat? Contacteer ons gerust via www.cmadvice.be/contact!