A day in the life of Sam Naudts
Over incassobureaus bestaan heel wat vooroordelen. Wie daar werkt die is weinig meevoelend, toch? Hoezo integendeel? Welke profielen vind je dan bij CMA? Wel, fijne mensen met een open visie, een constructieve geest en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Zoals Sam Naudts. Jaren geleden kwam hij heel toevallig bij CMA terecht als dossierbeheerder. Vandaag runt hij er het operationele luik. “Toen ik bij CMA startte, was invordering nieuw voor mij. Maar ik was meteen gebeten door de microbe.”
Negatieve bijklank, boeiende job
“Schuldinvordering heeft een ietwat negatieve bijklank”, vertelt Sam Naudts. “Maar als dossierbeheerder bij CMA sta je net heel dicht bij elke situatie en wordt je empathisch vermogen sterk aangesproken. We gaan heel oplossingsgericht te werk, met veel respect voor zowel klant als debiteur. Elke case is bovendien anders dus het vergt een zekere fijngevoeligheid. Als dossierbeheerder heb je ook een brede waaier aan klanten die telkens een aparte aanpak vragen. Een openstaande ziekenhuisfactuur is bijvoorbeeld van een volledig andere orde dan die van een kleine aankoop. Maar deze diversiteit maakt de job net boeiend. Elk contact gebeurt ook in een heel vertrouwelijke sfeer, dus de juiste professionele houding is een must.”
De magie binnen elk team
Intussen werkt Sam voor CMA als operations manager. Concreet leidt hij de werking van de verschillende operationele teams in goeie banen en zorgt hij via vaste overlegmomenten dat de vibe in elk team goed zit. “Bij CMA zit er een bijzondere magie in elk team. Omdat de skills en de karakters volledig met elkaar matchen en er op die manier ook creatieve oplossingen uit de bus komen. Ik stuur de verschillende teams aan en fungeer wekelijks als hun klankbord. Tijdens ons overleg heerst er dan ook een open debatcultuur. Wij kunnen alles tegen elkaar zeggen als er issues zijn. Maar er wordt altijd op de bal en nooit op de man gespeeld. We zijn probleemoplossers pur sang.”
State of the art
Naast people management zorgt Sam ook met zijn technische expertise voor de vlotte werking van het digitale platform. “Onze state-of-the-art-invorderingstools zijn zonder meer bepalend voor de goeie werking van onze teams. Een klein voorbeeldje: elk contact wordt op basis van eigenschappen en parameters via een API-systeem geregistreerd en via een slimme telefooncentrale automatisch gematcht met de dossierbeheerder die het meest affiniteit heeft met de case. Ons hightech-platform zorgt voor maximale vereenvoudiging waardoor onze teams zich volop op elke situatie kunnen focussen. Het is dus cruciaal dat onze tools voortdurend gemonitord en gefinetuned worden.”
Aangename dynamiek
Een boeiend takenpakket is natuurlijk niet het enige dat je aan een job bindt. Een positieve, motiverende werksfeer is minstens even belangrijk. Ook op dat vlak gooit CMA volgens Sam hoge ogen. “Het geheim zit hem in ons principe van dynamische werkplekken. Elke CMA-medewerker werkt drie dagen bij CMA en twee dagen van thuis uit. Op de interne dagen werk je telkens volgens een wisselrol vanop een andere plaats. Hierdoor ontstaat er een heel aangename groepsdynamiek, leer je samenwerken met iedereen en omgaan met diverse soorten feedback. Door die variatie blijf je ook alert en gemotiveerd. En dat komt de resultaten van CMA ten goede”, besluit Sam.
Lijkt een job bij CMA jou ook op het lijf geschreven? Laat dan van je horen en solliciteer voor één van onze vacatures!