Op 1 september gaat de nieuwe wet “schulden van de consument” in. De eerste herinnering moet dan gratis worden verstuurd, en ook de extra kosten voor wanbetaling worden gelimiteerd in functie van het openstaande bedrag.
Echter, de kans is groot dat dit vandaag anders vermeld staat in jouw verkoopvoorwaarden.
Zijn jouw algemene voorwaarden al aangepast?
Staat in jouw algemene voorwaarden dat je kosten aanrekent vanaf de eerste betalingsherinnering? Dit mag nu pas vanaf de tweede betalingsherinnering, nadat de betalingstermijn van de eerste herinnering is verlopen.
Vermeld je ook een bedrag in je algemene voorwaarden voor interest, schadevergoeding of port- en rappelkosten? Vanaf 1 september worden ook deze kosten geplafonneerd in functie van het openstaande bedrag.
Pas dus zo snel mogelijk je algemene voorwaarden aan en breng ze in lijn met de nieuwe regels. Anders loop je het risico dat ze integraal worden verworpen, en dat je alle kosten voor het innen van een achterstallige factuur zelf moet dragen.
Belangrijke info: de nieuwe regelgeving gaat in voor facturen verstuurd vanaf 1 september. Er is een overgangsperiode tot 1 december 2023 voor facturen die daarvoor nog werden verstuurd.
De gedetailleerde betalingsherinnering
Wanneer je de algemene voorwaarden nakijkt, neem dan zeker ook de template voor betalingsherinneringen even onder de loep. Vanaf 1 september moet deze meer informatie bevatten dan nu verplicht is.
Zo moet je de verkochte goederen of diensten op de aanmaning duidelijk omschrijven. Vermeld ook de uiterste datum waarop de klant moet betaald hebben, net als de kosten die je aanrekent na deze termijn.
Want de klant krijgt na de eerste gratis herinnering minstens 14 dagen tijd om te reageren. Afhankelijk van de manier waarop je de herinnering verstuurt, moet je hier zelfs nog een aantal werkdagen aan toevoegen. Hoe dit precies zit lees je in een vorig artikel.
Bescherm je cashflow
Het opvolgen van late betalingen kost je als bedrijf heel wat tijd, geld en energie. Zorg dus dat je verkoopvoorwaarden altijd rechtsgeldig zijn. Anders is de kans reëel dat je de extra kosten voor het innen volledig zelf moet dragen.
Wist je trouwens dat je het hele credit management van je bedrijf aan CMA kan toevertrouwen? Dan volgt CMA de betaling van je facturen op, helemaal in lijn met de wetgeving. Zo gebeurt het debiteurenbeheer systematisch, en niet wanneer er eens toevallig tijd voor is.
Want hoe korter je op de bal speelt bij een openstaande factuur, hoe groter de kans op succes. En daar wordt uiteindelijk iedereen beter van.
Kennismaken? Een vrijblijvend gesprek? Contacteer ons!