Zit jouw klant tijdelijk in de financiële problemen? Dan is een afbetalingsplan misschien wel een goede oplossing. Zo kan je klant de openstaande factuur in verschillende delen betalen.
De nieuwe wet ‘Schulden van de Consument’ bepaalt trouwens dat jouw klant ‘betalingsfaciliteiten’ kan vragen, maar stelt ook dat jij vrij bent om een afbetalingsplan al dan niet toe te staan. Toch kan een afbetalingsplan ook voor jou voordelig zijn. Soms is het nu eenmaal beter het bedrag in verschillende schijven te ontvangen, dan helemaal niet.
Een afbetalingsplan, goed voor de klantenrelatie?
Meestal is een afbetalingsplan beter dan naar de rechtbank te stappen. Dit doe je niet voor om het even welk bedrag, en het is nefast voor de klantenrelatie. De rechter kan trouwens ook een afbetalingsplan opleggen, en dan ben je wel verplicht dit te aanvaarden.
Ken je de klant al even? Wil je later nog opnieuw zaken doen? Dan is een afbetalingsplan sowieso beter voor de klantenrelatie. Houd wel rekening met deze financiële problemen voor je een nieuw project opstart. Je wil geen meerdere afbetalingsplannen tegelijk bij dezelfde klant, dan wordt de kans dat alles netjes en binnen een redelijke termijn wordt terugbetaald aanzienlijk kleiner.
Hoe zorg je dat een afbetalingsplan geen ‘afstel van betaling’ wordt?
Een goed afbetalingsplan houdt rekening met de terugbetalingscapaciteit van je klant en is beperkt in de tijd. Een duurtijd van een 6-tal maand en een maximum van 4 tot 6 betalingstermijnen is een goede leidraad.
Duurt een afbetalingsplan langer, dan is de kans klein dat dit tot het einde wordt volgehouden. Voor sommige klanten is elke betalingstermijn namelijk opnieuw een kans om de betaling uit te stellen, of erger nog, om niet te betalen. Financiële problemen creëren immers vaak een sneeuwbaleffect, en meestal zijn er nog andere schuldeisers die net als jij wachten op de betaling van hun facturen.
Opvolging, cruciaal voor het succes van een afbetalingsplan
Opvolging is bij een afbetalingsplan dan ook de belangrijkste succesfactor. Maar deze opvolging vergt tijd, en daar heeft niet iedereen de capaciteit voor.
Daarom is het een goed idee om voor een afbetalingsplan samen te werken met een professional als CMA. Niet alleen stellen wij samen met u een geschikt betalingsschema op, we hebben ook de mensen en de systemen om dit systematisch op te volgen.
Zo stuurt CMA proactief een sms kort voor elke nieuwe betalingstermijn, als herinnering aan de aankomende betaling. Staat het geld kort na de vervaldag nog niet op de rekening, dan nemen we onmiddellijk contact. Zo vermijden we een eindeloze verlenging van de wachttijd voor jou, en voelt jouw klant dat dit wordt opgevolgd. Want dit afbetalingsplan is sowieso een gunst, en jij mag terecht verwachten dat dit nageleefd wordt.
Vragen jouw klanten om een afbetalingsplan? Neem dan contact met ons op. Wij zorgen dat het afbetalingsplan correct is opgesteld en zeer kort wordt opgevolgd, proactief en reactief. Alles volgens de wet, en vooral met de grootste kans op succes.
Vragen? Wij helpen je graag.
Neem vrijblijvend contact met ons op.