Een factuur heeft vaak al een lange weg afgelegd voor ze bij ons aankomt. Maar wist je dat het ook anders kan? Dat je het hele creditmanagement van bij het begin aan ons kan toevertrouwen?
Dan volgen wij de betaling in jouw naam op, en dat heeft zo zijn voordelen.
Een systematische opvolging
Wanneer gebeurt in jouw bedrijf de opvolging van de openstaande facturen? Op zondagnamiddag? Om de paar weken eens op een late vrijdagavond? Hiermee bereik je inderdaad een vergeetachtige klant die jouw factuur even uit het oog is verloren.
Maar voor wie jouw factuur misschien wel bewust laat liggen, is dit geen goede strategie. Die heeft namelijk al snel door dat jij hier eigenlijk geen tijd voor hebt. Deze klanten vormen inderdaad een kleine minderheid, maar kosten jou en je bedrijf wel veel geld en energie.
Geef je dit hele proces door aan CMA, dan daalt de kans op een vergeten of onbetaalde factuur tot het minimum. Dat komt omdat we elke factuur van heel kortbij opvolgen.
Zo sturen we net vóór de vervaldag nog een vriendelijke reminder. Wordt de betalingstermijn toch overschreden, dan sturen we onmiddellijk een eerste gratis herinnering, helemaal in lijn met de nieuwe wet ‘invordering van schulden bij consumenten’. Krijgen we daarop geen reactie, dan nemen we persoonlijk contact, vriendelijk maar beslist.
Door de juiste persoon
Bel jij als zaakvoerder zelf voor een vervallen factuur? Of laat je dit over aan het salesteam, omdat zij de klant goed kennen? Dat is meestal geen goed idee. De kans is groot dat jullie hiervoor te dicht bij de klant staan. Er is altijd wel een volgend salesdossier dat nog moet beklonken worden, dat maakt het veel lastiger om op je strepen te staan.
Bij wanbetaling laat je het contact best over aan een expert. Aan iemand die dit dagelijks doet, op de hoogte is van het dossier, maar de klant niet persoonlijk kent. Aan iemand die luistert, ook naar de eventuele reden om een factuur niet te betalen. Want als die er is, is het voor je klant misschien ook makkelijker om dit met iemand neutraal te bespreken. Zo krijg jij waardevolle informatie waar je mee aan de slag kan.
Volledig in lijn met jouw merkidentiteit
De klant contacteren bij een vervallen factuur? Nu eens door de ene, en dan weer door een andere medewerker? Zo heb je geen controle over de aanpak. Want ook dit is een klantencontact. De indruk die je hier maakt is bepalend zijn voor jullie verdere samenwerking.
Besteed je het creditmanagement uit aan CMA, dan bespreken we vooraf de te volgen werkwijze en aandachtspunten. We bespreken de verschillende scenario’s en mogelijkheden, zodat jouw CMA contactpersoon perfect weet welke opties er zijn. Zo ben je zeker van een menselijke en professioneel contact, en krijg je nadien systematisch feedback.
Besteed je het creditmanagement uit, dan wordt de betaling van je facturen strikt opgevolgd. Dat is goed voor je cashflow, goed voor je klantenrelatie en goed voor je merkidentiteit. En ondertussen houd jij meer tijd over voor nieuwe projecten.
Kennismaken? Een vrijblijvend gesprek?
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.