Bij invorderingsprocedures kan CMA je merk en de identiteit van je bedrijf volledig overnemen. Dit noemen we White Label Credit Management en het biedt tal van voordelen. Maar CMA kan ook uitdrukkelijk als derde partij op het toneel verschijnen en als incassopartner met de debiteur communiceren. Bij deze aanpak neemt CMA een specifieke strategische positie in die op verschillende manieren waardevol kan zijn. Afhankelijk van de situatie kan CMA net dankzij deze onafhankelijke positie zeer snel tot een schuldinning komen.
De zakelijke positie
Soms kunnen klanten te dicht bij je bedrijf staan. Bijvoorbeeld door een lange historiek of door een (te) amicale houding ten opzichte van hun contactpersonen. Voor wie een tijdige betaling ongelegen komt, zet dit de deur op een kier om te gaan onderhandelen of om de persoonlijke kaart te trekken. Het zakelijke karakter van een invordering door een onafhankelijk incassobureau vergroot de afstand om dit te doen. Het invorderingsdossier werd namelijk uit handen gegeven door hun vertrouwde partij. De nieuwe gesprekspartner wijst hen zakelijk op de feiten, op hun verantwoordelijkheden en op de mogelijke gevolgen. Er is een officiële schuld en die kan niet zomaar genegeerd worden. Dit zorgt er vaak voor dat de factuur in kwestie door de debiteur prioritair behandeld wordt.
De onderhandelingspositie
Niet elke debiteur is te kwader trouw. Soms is een tijdige betaling gewoonweg niet mogelijk. Bij een rechtstreeks contact kan deze situatie het probleem net langer doen aanslepen dan nodig. Want met financiële moeilijkheden loopt niemand graag te koop. Het incassobureau kan hier een faciliterende rol spelen. De debiteur zal het probleem soms sneller gaan aankaarten aan een derde partij, waardoor er constructief naar een oplossing kan gezocht worden. Bijvoorbeeld door middel van een afbetalingsplan. Dit levert jou als klant dus soms sneller het geld op dan in een situatie waarbij de debiteur onhaalbare betalingen belooft en het probleem voor zich uitschuift.
De vertrouwenspositie
Een dossierbeheerder van een incassobureau vraagt niet alleen om een correcte betaling. Hij heeft ook oor naar het verhaal achter de onbetaalde factuur. In bepaalde gevallen is te laat betalen een vorm van protest. De klant is niet helemaal tevreden, maar in plaats van eerlijk feedback te geven over de gebrekkige service of een product dat niet aan de verwachtingen voldoet, betaalt hij opzettelijk niet op tijd. Soms is het makkelijker om zo zijn ongenoegen te uiten. Wat hij te vertellen heeft, neem je beter au sérieux. Het probleem ligt niet bij de factuur, maar bij je business. Als onafhankelijke partner krijgt CMA soms dus ook een waardevolle kijk achter de schermen.
Kortom, CMA kan als derde partij strategisch ingezet worden in tal van situaties. Ook in jouw bedrijfsspecifieke context. Maak gerust een afspraak en wij leggen je graag uit hoe we te werk kunnen gaan!