Soms zijn de redenen om ergens aan de slag te gaan heel eenvoudig: omdat het in de buurt is, omdat de werkuren best aantrekkelijk zijn, … Zo ook bij Yannick, een van de jongste CMA’ers. Hij kende de sector niet, maar bleek wél het geknipte profiel te hebben om als dossierbeheerder aan de slag te gaan. In maart 2022 verwelkomden we hem bij CMA en het klikte meteen! “Thuiswerk? Niks voor mij. Ik kom naar kantoor voor de collega’s.”
Yannick, je kwam per toeval bij CMA terecht?
“Toen ik met mijn vriendin ging samenwonen, ging ik om praktische redenen op zoek naar een nieuwe job in de regio. En liefst een met een wat strikter werkschema. Ik zat ervoor in een managementfunctie maar de onregelmatige werkuren en het weekendwerk waren minder mijn ding. Ik vind een goeie work-life-balans wel belangrijk en ik hou van regelmaat. Dus ik ging op zoek naar een nieuwe uitdaging. Via VDAB kwam ik op de vacature van CMA terecht. Ik had geen ervaring in de sector maar de job leek al mijn vereisten af te vinken. Dus ik waagde mijn kans. En met succes, want mijn persoonlijkheid lag perfect in lijn met het profiel dat gezocht werd.”
Je bent nu ongeveer een jaar aan de slag als dossierbeheerder. Kan je je takenpakket even omschrijven?
“Mijn job bestaat uit diverse aspecten, maar samengevat fungeer ik als tussenpersoon tussen onze klanten, de schuldeisers, en hun debiteuren. Op het ogenblik dat er bij hen een openstaande schuld geregistreerd wordt, contacteer ik de debiteur in kwestie. Dat gebeurt in eerste instantie via een herinnering per mail of per post. Vaak volstaat die herinnering en wordt de schuld gewoon vereffend. Maar in sommige gevallen neemt de debiteur zelf telefonisch contact met mij op. Er wordt dan bijvoorbeeld om verduidelijking gevraagd of er wordt geargumenteerd waarom er niet betaald werd. Dan is het mijn taak om in dialoog te gaan, indien nodig te checken of de schuld wel gegrond is en vervolgens tot een aanvaardbare regeling te komen. Soms laten debiteuren het ook gewoon op z’n beloop en dan is het mijn taak om contact te leggen en met hen in gesprek te gaan.”
Werk je voor specifieke sectoren?
“Ik heb een heel gevarieerde klantenportefeuille. Dat gaat van ziekenhuizen en taxibedrijven tot ondernemingen uit de metaalnijverheid. Die situaties zijn dus ook vrij uiteenlopend en ze bevinden zich zowel in de B2B- als de B2C-context. Ik sta hierdoor niet enkel in contact met diverse types klanten, ik ga ook in dialoog met zowel particuliere als professionele debiteuren. De aanpak is hierbij telkens totaal verschillend, dus elke case vergt een eigen strategie.”
Heb je een voorkeur voor bepaalde cases?
“Ik hou wel van het uitdagendere karakter van B2B-dossiers. Het gaat niet zo snel om een vergetelheid maar vaker om een bewuste betwisting waarbij tot een oplossing komen soms minder evident is. Bij particuliere dossiers krijg je ook soms te maken met emotioneel beladen situaties waarbij iemand wat overstuur is of je moet rekening houden met iemands persoonlijke financiële achtergrond… Dat is niet altijd even plezant. Maar goed, als je iemand kan geruststellen of kan helpen om een oplossing te vinden, dan geeft je dat ook wel voldoening.”
Kijk je anders naar bepaalde situaties sinds je bij CMA werkt?
“Absoluut. Ik kom uit een thuissituatie waar elke factuur direct betaald werd en dit is niet anders sinds ik samenwoon met mijn vriendin. Elke factuur meteen betalen is dus echt geen evidentie maar een privilege. Een scheiding, ziekte, een professionele tegenslag, … Je hoeft geen gokverslaving te hebben of roekeloos te investeren om financieel kopje onder te gaan. Het zijn clichés die er snel uit gaan als je dagelijks met debiteuren spreekt.”
Bij CMA is twee dagen telewerk per week de standaard. Toch kom jij als enige elke dag naar kantoor. Van waar die keuze?
“Ik hou niet zo van thuiswerk. Als ik ’s avonds bij CMA afsluit en naar huis vertrek, kan ik ook sneller m’n knop omdraaien. Ik vind het bovendien een stuk fijner om tussen de collega’s te zitten en af en toe een babbeltje te slaan! En doordat zij wel soms van thuis uit werken, zit er veel variatie in m’n sociale contacten. (lacht) Ik zit eens bij het ene team, dan weer bij het andere. Leuk toch? Thuiswerk zal wel zijn voordelen hebben ook, maar voor mij hoeft het echt niet. Ik maak met plezier elke dag de verplaatsing naar kantoor.”