Vanaf 1 september ben je verplicht om laattijdige particuliere betalers eerst een gratis aanmaning toe te sturen. Vanaf dan heeft de klant 14 dagen de tijd om de betaling in orde te brengen voor je hem een tweede aanmaning met extra kosten mag toesturen.
Maar let op!
Verstuur je de gratis aanmaning per post?
Dan gaat de termijn van 14 dagen pas in 3 werkdagen na het versturen ervan. Dus in se heeft de klant in dit geval 17 dagen de tijd om te betalen.
Verstuur je de gratis aanmaning per e-mail?
Dan komt daar 1 werkdag extra bij. Dus in dit geval heeft de klant 15 dagen de tijd om te betalen.
In de praktijk:
VOORBEELD: je factuur vervalt op 2 september
Aanmaning per post:
Je verstuurt de gratis aanmaning per post op 3 september, dan mag je de particuliere debiteur pas een nieuwe aanmaning mét extra kosten toesturen vanaf 21 september.
Aanmaning per e-mail:
Je verstuurt de gratis aanmaning per e-mail op 3 september, dan mag je de particuliere debiteur pas een nieuwe aanmaning mét extra kosten toesturen vanaf 19 september.
Dus belangrijk!
Werk je met een betalingstermijn van 30 dagen, hou er dan rekening mee dat er pas ten vroegste na 45 dagen (in geval van e-mail) een schadevergoeding kan gevraagd worden.
Is dit in jouw specifieke geval niet haalbaar, dan is het aangewezen om te kijken of de vervaldatum van je facturen vervroegd kan worden. Pas dit wel zeker aan in je algemene voorwaarden en stel je klanten hiervan ook zeker op de hoogte!
Advies nodig bij het opstellen van geldige algemene voorwaarden? CMA helpt je hierbij graag. Contacteer ons!