Een klant die failliet gaat? Dat is altijd slecht nieuws. En dat niet alleen voor het bedrijf en zijn medewerkers. Ook als leverancier moet je zorgen dat je niet in de problemen komt. Door onbetaalde facturen, of door goederen die jouw eigendom zijn maar bij je failliete klant staan.
Gaat één van je klanten failliet? Dan is het belangrijk om snel te handelen. Want de curator heeft na het uitspreken van het faillissement 2 ‘verificatietermijnen’ om de activa in kaart te brengen. Hoe lang deze fases duren is niet exact bij wet vastgelegd. Daarom is het goed om je zo snel mogelijk als schuldeiser kenbaar te maken, liefst binnen de 4 weken.
Onbetaalde facturen bij een failliete klant
De kans is groot dat je niet de enige benadeelde leverancier bent. En sowieso hebben de bevoorrechte schuldeisers, -de bank, de fiscus, de curator en het personeel-, voorrang op de gewone schuldeisers. Wat overblijft wordt onder de gewone schuldeisers verdeeld, in verhouding tot het bedrag dat elkeen nog tegoed heeft. Waarschijnlijk zal je dus slechts een deel van je openstaande facturen recupereren.
Toch is het belangrijk om ook jouw openstaande facturen te registeren. Dit doe je door ze op te laden bij Just.Restart, het register van de Belgische overheid voor collectieve schuldenregelingen. Want via de curator kan je een ‘attest van oninbaarheid’ opvragen. Dat heb je nodig om de facturen in verlies te nemen, zodat je er geen belastingen en btw meer op hoeft te betalen.
Jouw materiaal bij een failliete klant
Misschien heb je ook nog materiaal bij je klant staan. Goederen in consignatie, die jouw eigendom blijven tot ze door jouw klant worden verkocht. Herbruikbare recipiënten, zoals een gasfles die je na gebruik terugneemt. Of gewoon zaken die je verhuurt, en die je sowieso nog zou recupereren.
Bij goederen is het misschien wel nog belangrijker om de curator snel te contacteren. Enerzijds om te vermijden dat hij of zij deze samen met de activa van het bedrijf verkoopt. Anderzijds omdat deze goederen jouw eigendom zijn. Je wil deze dus volledig terug, en ze niet verdeeld zien tussen de verschillende schuldeisers.
Sowieso is het belangrijk om goederen die jouw eigendom blijven goed te labelen, en om een sluitend contract te hebben over de gebruiksvoorwaarden. Want hoe beter dit alles is gedocumenteerd, hoe groter de kans dat jij je eigendom gewoon terugkrijgt.
Eigendomsvoorbehoud, nuttig maar niet sluitend
Veel ondernemers voorzien ook een ‘eigendomsvoorbehoud’ in hun algemene voorwaarden. Dat stelt dat de goederen hun eigendom blijven tot deze volledig zijn betaald. Dat is sowieso nuttig, maar zeker niet sluitend.
Ten eerste is het niet altijd haalbaar om de goederen te recupereren. Denk maar aan grondstoffen die mogelijks al verwerkt zijn in het productieproces van je klant. En als je verkochte goederen toch terugkrijgt, dan is de kans eerder klein dat je deze opnieuw aan de volledige waarde kan verkopen.
Het gebeurt echter ook dat de curator dit eigendomsvoorbehoud verwerpt, bijvoorbeeld omdat er via een voorschot al een deel is betaald. Laat dat echter geen reden zijn om een voorschotfactuur achterwege te laten. Want zo heb je toch al een deel van je kosten gerecupereerd.
Hoe weet je of je klant failliet is?
Soms zie je een faillissement van mijlenver aankomen, soms komt het als een donderslag bij heldere hemel. Punt is, als je klant je niet op de hoogte brengt, bestaat de kans dat je te laat bent. Want de eerste verificatietermijn duurt een 4-tal weken. Dat is ongeveer even lang als een betalingstermijn van 30 dagen, de standaard bij veel bedrijven. Dus tegen de tijd dat jij een herinnering stuurt, kan er al heel wat gebeurd zijn. Uiteraard kan je ook daarna nog je openstaande facturen opladen, maar je loopt wel het risico dat een deel van jouw goederen al werd verkocht.
Daarom is het een goed idee om dagelijks een blik te werpen op de faillissementen, om te zien of daar geen klanten tussen zitten. Dit hoeft trouwens niet lang te duren. Zo kan je je bij CMA abonneren op het dagelijkse overzicht van de uitgesproken faillissementen. Dan lijsten we de namen van alle failliete bedrijven voor je op, en hoef jij enkel nog te checken of er geen klanten tussen staan.
Vragen? Advies nodig? We helpen je graag.
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.