Ik heb geen probleem met onbetaalde facturen

“Ik heb geen probleem met openstaande facturen. En de betalingen? Die volgen we op als er eens tijd voor is.”

Alex Deneef, Business Development Manager bij CMA, ging het voorbije jaar met heel wat bedrijven in gesprek. Over hoe ze de betalingen van hun facturen opvolgen, en over het belang daarvan voor hun cashflow. We vroegen hem naar de 3 meest gehoorde antwoorden op de vraag: ‘Hoe volg je de betaling van je facturen op?’

“Ik heb geen probleem met onbetaalde facturen”

Er zijn geen betalingsproblemen”, dat is één van de meest gehoorde reacties.

Alex:Natuurlijk zijn er bedrijven waar er weinig of geen problemen zijn, maar dat zijn toch eerder uitzonderingen. Want volgens de meest recente cijfers wordt maar liefst 58% van de facturen in België te laat betaald. De gemiddelde DSO van een bedrijf, – de gemiddelde wachttijd voor de betaling van een factuur -, bedraagt 58 dagen. En dat is een gemiddelde. Bij veel bedrijven duurt het dus nog langer voor ze hun geld zien.”

Daarom vraagt Alex altijd nog even door. Want veel bedrijven zijn misschien wel gewend geraakt aan laattijdige betalingen, terwijl die wel degelijk een impact hebben op hun financiële gezondheid.

Alex:Als een bedrijf daardoor extra geld moet lenen voor de dagelijkse business, dan vreet dat aan de marge. Of ze beslissen om de eigen leveranciers later te betalen. Dat zorgt voor een negatieve spiraal die telkens weer nieuwe bedrijven treft. Daarom is het belangrijk om de betalingstermijnen goed in het oog te houden. Want er is wel degelijk iets aan te doen.

“Als ik eens tijd heb”

Af en toe op zondag. Of als een medewerker eens tijd heeft.” Door een gebrek aan tijd volgen veel bedrijfsleiders hun facturen eerder sporadisch op.

Alex:Deze ondernemers beseffen dat de opvolging van hun facturatie belangrijk is. Alleen ontbreekt het hen aan de tijd en tools om dit op een systematische manier te doen. Daardoor geven ze hun klanten echter een verkeerd signaal. Wie in de financiële problemen zit, die zal voorrang geven aan de leveranciers die wel kort op de bal spelen.”

En ook als een eindklant betalingsmoeilijkheden heeft, dan is een externe partij als CMA goed geplaatst.

Alex:Omgaan met klanten in financiële moeilijkheden is voor bedrijven niet altijd evident. Terwijl onze dossierbeheerders heel goed weten wat de mogelijkheden zijn. Bij bv. een afbetalingsplan zorgen ze dat dit juridisch correct is opgesteld, en dat het haalbaar is voor de eindklant. En ze volgen dit ook op, zodat onze klant uiteindelijk wel volledig wordt betaald.”

“Wij sturen een brief via onze advocaat”

Alex:Deze bedrijven zijn zich zeer goed bewust van het belang van creditmanagement. Maar in mijn beleving slaan ze een belangrijke stap over. Want een brief van een advocaat of deurwaarder is niet alleen duur, het is ook een heel drastische stap. En dat kan bij een eindklant hard binnenkomen.”

Bij minnelijke invordering hoort een uitgebreid traject, met een absolute focus op het minnelijke.

Alex:We benaderen de debiteuren altijd op een correcte en empathische manier. Soms wordt de opvolging intensief, maar ook dan zetten we altijd de klantenrelatie voorop. Het zou jammer zijn om dit minnelijk traject over te slaan, en onmiddellijk de grote gerechtelijke middelen in te zetten.

En misschien wel nog belangrijker: een brief door een advocaat kost ook gewoon veel meer. Want een advocaat is verplicht die brief aan te rekenen, ongeacht het resultaat. Terwijl CMA volgens het principe van ‘no cure no pay’ werkt.

Alex:Voor een fractie van de prijs krijg je bij CMA een intense opvolging, via sms, telefoon en brief. Met een vaste dossierbeheerder die je op de hoogte houdt. En dat zonder de relatie met je klant in gevaar te brengen.”

No cure no pay

Alex:Voor onze klanten heeft een samenwerking met CMA eigenlijk alleen maar voordelen. Wij stellen de relatie met hun klanten centraal, en zoeken mee naar oplossingen bij betwistingen of betalingsproblemen. En bovendien is er enkel een kost als CMA de factuur effectief int. No cure no pay.”

Zo helpt CMA de cash-positie van zijn klanten gezond te houden. Want in de huidige economische omstandigheden is dat een absolute noodzaak.

Vragen? Advies nodig? We helpen je graag.

Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.