Sinds 2023 is de eerste betalingsherinnering aan een consument gratis. En er zijn nog wel meer wijzigingen sinds de wet ‘Schulden van de Consument’ van 04/05/2023.
Heb jij je eerste aanmaning al aangepast? En ook je algemene voorwaarden afgestemd op de nieuwe regels? Dat is belangrijk, anders wordt minnelijke invordering van een te lang openstaande factuur onmogelijk.
Werk je nog volgens de oude regels? Download dan zeker onze CMA-eerste-aanmaning-modelbrief. Maar lees eerst even verder. Zo weet je exact hoe je deze aanpast aan elke openstaande factuur.
1e aanmaning = gratis
Zodra de vervaldag van de factuur is verstreken, stuur je je klant een eerste gratis aanmaning. Hier mag je dus nog geen kosten aanrekenen.
De wet heeft het trouwens over een ‘ingebrekestelling die de vorm aanneemt van een eerste herinnering’. We raden je aan om de terminologie van de wetgeving over te nemen (ingebrekestelling of eerste herinnering) , zo vermijd je verwarring.
Kosten bij een 2e aanmaning
Wel moet je in de eerste aanmaning verwijzen naar de extra kosten indien de klant ook nu niet betaalt. Vanaf de 2e aanmaning heb je recht op verwijlinteresten en op een forfaitaire schadevergoeding.
De verwijlintresten mogen niet hoger zijn dan de Wettelijke rentevoet (Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, ten uitvoer van de richtlijn 2000/35/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 juni 2000).
En ook voor de berekening van de forfaitaire schadevergoeding gelden nieuwe regels:
- Bedragen tot € 150: maximum € 20
- Bedragen tussen de € 150,01 en € 500: € 30 + 10% van het bedrag boven € 150
- Bedragen boven de € 500,01: € 65 + 5% van het bedrag boven € 500 tot maximum € 2000
Nieuwe betalingstermijn
In deze eerste aanmaning moet je je klant opnieuw 14 dagen de tijd geven om de betaling in orde te brengen. Maar … als je de aanmaning via de post verstuurt, moet je hier nog 3 werkdagen extra bijtellen. Beter is het dus om je aanmaning per mail te versturen, of eventueel per sms of via whatsapp. Want dan beginnen deze 14 dagen te lopen de dag na het versturen.
Verplichte informatie op je eerste aanmaning
Uiteraard mag je op de aanmaning verwijzen naar de vervallen factuur, maar dat is niet voldoende. Dit zijn de punten die je zeker in je aanmaning moet opnemen:
- Het openstaand bedrag
- De producten en diensten die ‘tot de schuld hebben geleid’
- De vervaldag van de originele factuur
- De nieuwe betalingstermijn
- De kosten bij een 2e aanmaning
- De naam van je bedrijf en je ondernemingsnummer
Download de CMA-eerste-aanmaning-modelbrief
Al deze informatie is trouwens standaard voorzien in de CMA-eerste-aanmaning-modelbrief. Vriendelijk, correct en conform de nieuwe wetgeving. Het volstaat om deze aan te passen aan je eigen bedrijf, en aan de openstaande factuur in kwestie.
En uiteraard moet je ook je algemene voorwaarden aanpassen. Want ook daar hoort een verwijzing naar een betalende eerste herinnering niet meer thuis.
Vragen? Advies nodig? We helpen je graag.
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.