Als zelfstandige bent u altijd druk in de weer. U bent aan het verkopen, op zoek naar manieren om uw zaak te verbeteren of aan het speuren naar nieuwe werknemers. Constant checken of facturen al dan niet betaald zijn, daar heeft u geen tijd voor. Bovendien: de meesten betalen toch gewoon? Die enkele onbetaalde facturen zult u wel gewoon afschrijven, dat is nu ook weer niet de grote kost…

Laten we even een rekensom maken:

Onbetaalde factuur: € 300
Btw door u betaald: + € 63
Uw aankoopprijs: + € 200
Uw verlies = € 563

In dit fictieve voorbeeld rekenen we dan nog zonder loon- en transportkosten. Het bedrag dat u verliest is dus al snel meer dan dubbel zo hoog als het origineel gefactureerde bedrag!

Veel onbetaalde facturen gaan maandenlang onopgemerkt voorbij

Vaak merken KMO’s hun debiteuren pas op aan het einde van het boekjaar wanneer de boekhouder hierom vraagt. Om imagoverlies te vermijden of uit angst om de klantrelatie te verzieken, opteren veel bedrijfsleiders om het bedrag gewoon af te schrijven.

Zoals we in het voorbeeld hierboven aantoonden, loopt het verlies veel hoger op dan initieel gedacht. Daarom raden we aan om van bij de start al duidelijke grenzen te stellen. Zet op uw factuur, in de algemene voorwaarden een duidelijke betalingstermijn en dat er extra kosten per rappel bijkomen.

Uit ervaring kunnen we u zeggen dat een onbetaalde factuur vaak het gevolg is van een vergetelheid. Toch gebeurt het vaak dat bedrijven hierdoor klanten laten vallen, terwijl er een langdurige, duurzame relatie tot stand kon gekomen zijn. Daarom zijn we er bij CMA om u te ontzorgen in uw debiteurenbeheer. We volgen constant uw onbetaalde facturen op en verzoeken met regelmaat uw klant om te betalen. Zo komt er geen spanning op uw klantrelatie en kunt u blijven zakendoen.

Bent u het ook beu dat uw facturen onbetaald blijven?