Met de eerste helft van het jaar achter ons krijgen we stilaan wat zicht op wat 2022 voor onze bedrijven in petto heeft. Eerst het goeie nieuws: we blijven onvermoeid ondernemen. Met meer dan 60.000 startende ondernemers in 2022 houdt België goed stand wat die cijfers betreft. Maar helaas krijgt vooral Vlaanderen momenteel een niet te onderschatten aantal faillissementen over zich heen. Zeker in vergelijking met de voorbije twee jaar, toen dat cijfer nog kunstmatig in bedwang werd gehouden. We komen hierbij in de buurt van 2019, één van de top-3-jaren in het aantal faillissementen van de afgelopen 12 jaar.

Recordaantal faillissementen in Antwerpen

Als we kijken naar eerste jaarhelft krijgt de provincie Antwerpen het bijzonder hard te verduren. Met 1138 faillissementen sneuvelt voor het eerst de kaap van 1000, een triest record. Als we spreken over stopzettingen scoort Vlaanderen in 2022 bovendien ook hoger dan in 2019. Het lijkt er dus op dat een uitstel van faillissementen zich begint te manifesteren in een inhaalbeweging en dat de stijging zich in de tweede helft van het jaar verder zal doorzetten.

Kwetsbare sectoren betalen het gelag

De faillissementsvonnissen vinden hun zwaartepunt niet geheel onverwacht in kwetsbare sectoren als horeca, bouw en transport. Zij lijken als eerste het gelag te betalen van een koopkracht die onder druk komt te staan. Een tweede winter met torenhoge energieprijzen kan deze evolutie in het najaar mogelijks nog kracht bijzetten.

Opgepast voor slinkende cashflows

Veel van onze bedrijven moeten zich dus in sneltempo heruitvinden en innoveren, willen ze de toegevoegde waarde creëren die hen omzet garandeert. Het gevolg hiervan is dat bij een groot aantal ondernemingen de cashflow dieprood kleurt. Dit schept natuurlijk een gevaarlijk klimaat voor leveranciers. Zij dreigen immers op hun beurt meegesleurd te worden in een neerwaartse spiraal als sommige van hun klanten noodgedwongen de boeken moeten neerleggen. Bij zo’n faillissement lopen heel wat leveranciers bovendien onnodige averij op door (vaak te goeder trouw) laks om te springen met wanbetaling.

Steeds meer laattijdige betalingen

Gemiddeld genomen wordt amper een derde van de B2B-facturen binnen de vooropgestelde betaaltermijn vereffend. En net geen 20 % van die bedragen blijft zélfs 90 dagen na de vervaldatum onbetaald. Dit is een alarmerend teken aan de wand. Rekening houdend met een mogelijke escalatie situatie van het probleem raadt CMA voor de tweede helft van 2022 en het jaar 2023 een zeer strikt creditmanagement aan. Wacht zeker niet tot het cashflowprobleem van uw klant het uwe wordt.

Heeft u nood aan betrouwbare richtlijnen of ondersteuning bij uw creditmanagement?