
Je contract en algemene voorwaarden zijn een belangrijk instrument. Je legt er je betalingsvoorwaarden en de afspraken rond jouw manier van werken in vast, en je kan er je eigen aansprakelijkheid mee inperken. Dit alles, uiteraard, volledig binnen het wettelijk kader.
Alleen durft dat wettelijk kader nogal eens te wijzigen. Het is dan ook geen overbodige luxe om je voorwaarden en contracten regelmatig te laten checken, bv. door een advocaat met kennis van jouw sector. Want de laatste tijd zijn er heel wat wetswijzigingen geweest. En als jouw algemene voorwaarden nog niet zijn aangepast, dan kan je deze ook niet inroepen.
Hier zijn 3 recente wetswijzigingen die een aanpassing vragen van je algemene voorwaarden:
Betalingstermijn van maximaal 60 dagen
Sinds 2022 mag de betalingstermijn bij handelstransacties nooit meer dan 60 dagen bedragen. Dit om bedrijven te beschermen tegen te lange betalingstermijnen. Ook start de betalingstermijn nu de dag na het ontvangen van de factuur. Vroeger probeerden bedrijven de betalingstermijn nog te verlengen via allerhande verificatieperiodes, maar ook dat kan nu niet meer.
Staat er in een contractueel document toch nog een langere betalingstermijn? Dan is deze clausule onwettig en dus niet geldig. In plaats daarvan wordt dan de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen van kracht.
Wettelijke schadevergoeding bij wanbetaling door consumenten
Sinds september 2023 gelden nieuwe berekeningsregels voor de wettelijke schadevergoeding bij wanbetaling door consumenten:
- Bedragen minder dan € 150: maximum € 20
- Bedragen tussen de € 150,01 en € 500: € 30 + 10% van het bedrag boven de € 150
- Bedragen boven de € 500,01: € 65 + 5% van het bedrag boven de € 500, met een maximum van € 2000
Deze vergoeding is lager dan het vroegere wettelijke maximum. Als er dus nog hogere bedragen in je algemene voorwaarden staan, dan kan je bij wanbetaling geen extra kosten rekenen. En ook je mogelijkheden om de factuur in te vorderen worden ernstig ingeperkt. Reden genoeg dus om je voorwaarden aan te passen.
De buitencontractuele aansprakelijkheid
Op 1 januari 2025 is een nieuwe wet ingegaan rond de ‘aansprakelijkheid van hulppersonen aan derden’. Door deze wet kunnen bedrijfsleiders, onderaannemers en werknemers nu rechtstreeks aansprakelijk gesteld worden voor schade, ook al hebben ze geen rechtstreeks contract met de benadeelde.
Tot voor kort konden werknemers en onderaannemers slechts bij heel flagrante fouten rechtstreeks worden aangesproken. Maar deze aansprakelijkheid is nu gevoelig uitgebreid. Belangrijk is dat deze wet geldt voor alle schade die ontstaat na 1 januari 2025. De nieuwe regels gelden dus ook voor bestaande contracten.
Gelukkig is het mogelijk om deze buitencontractuele aansprakelijkheid via het contract en de algemene voorwaarden opnieuw in te perken. Een aanpassing is dus zeker aangewezen.
Laat je contracten en voorwaarden regelmatig controleren
Deze 3 wetswijzigingen hebben een impact op zowat alle bedrijven. Maar ook in de verschillende sectoren verschijnen er regelmatig nieuwe wetten en regels. Je werkt dus best samen met een juridisch adviseur die vertrouwd is met jouw sector, zodat je geen belangrijke updates mist.
Houd ook je betalingsvoorwaarden up-to-date
Ook op vlak van betalingsclausules is er de voorbije jaren heel wat veranderd. Zijn je betalingsvoorwaarden nog niet zijn aangepast? Dan loop je niet alleen de schadevergoeding bij wanbetaling mis. Met onwettige betalingsvoorwaarden kan je een onbetaalde factuur ook niet invorderen. En dat terwijl het aanpassen van je betalingsvoorwaarden helemaal niet moeilijk hoeft te zijn.
Vragen? Advies nodig? We helpen je graag.
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.