
Wie de faillissementscijfers een beetje volgt, weet dat de eerste maanden van 2025 op dat vlak niet rooskleurig waren. Verklaringen voor deze trend zijn er genoeg, en op macro-economisch vlak lijkt er niet meteen beterschap in zicht. Daarom is het belangrijk te focussen op wat je als ondernemer zelf kan doen om je cashflow gezond te houden.
Dat brengt ons al gauw bij de betaling van je facturen. Want daar heb je wel degelijk impact op, via je facturatieproces en je creditmanagement.
Facturatie? Snel na de prestatie (en gedeeltelijk ervóór)
Door snel te factureren krijg je snel waar je recht op hebt: de betaling voor iets wat jij hebt gepresteerd, geleverd en vóórgefinancierd. Bovendien beperk je zo het risico op wanbetaling, want op dat moment zit alles nog fris in het geheugen.
Lever je vooral goederen, al dan niet met een service-laag erbovenop? Dan is een voorschotfactuur nog vóór je de goederen zelf aankoopt absoluut een aanrader. Zo kan je deze aankoop al gedeeltelijk financieren, en leer je ook het betaalgedrag van je klant kennen.
Onze tip: Vermeld deze voorschotfactuur al tijdens de commerciële besprekingen, vóór het afsluiten van het contract. Zo is je klant op de hoogte en vermijd je misverstanden. Bovendien is het bespreken van je specifieke voorwaarden een teken van professionalisme.
De betaling? Vóór de vervaldag
Toch zal je het grootste deel van je prestaties pas na de levering en dienstverlening factureren. Maak het je klant dan ook zo makkelijk mogelijk, en zorg voor een correcte, duidelijke en overzichtelijke factuur:
- Verzamel alle betalingsgegevens duidelijk op de eerste pagina, inclusief de exacte vervaldag
- Gebruik zoveel mogelijk dezelfde structuur en bewoordingen als in de offerte
- Eventueel met een QR-code voor een makkelijke elektronische betaling
Creditmanagement, een prioriteit voor jouw bedrijf?
Toch lijkt een goed creditmanagement voor veel bedrijven nog niet de hoogste prioriteit. Bij een tussentijds gesprek met de boekhouder, zeker in aanloop naar het zomerverlof, komen nog al te vaak (lang) openstaande facturen aan het licht.
En inderdaad, als ondernemer wil je vooral met je klantenprojecten bezig zijn. Maar wanbetaling en een slechte betalingsopvolging zijn al te vaak (mede-)oorzaak van een faillissement.
Gelukkig bestaan er oplossingen, en kan je je laten ondersteunen door een partner als CMA. Wij volgen je openstaande facturen op, en nemen indien gewenst ook het hele creditmanagement van je over. In eigen naam of uit naam van jouw bedrijf (white label creditmanagement).
Heb je hier vragen over? Wens je persoonlijk advies?
Contacteer ons, we helpen je graag.