De wettelijke rentevoeten voor betalingsachterstand zijn gelijk gebleven t.o.v. het eerste semester van 2026.
Voor het 2e semester van 2026 bedraagt deze:
· Particulieren (B2C): 4,5%
· Handelstransacties (B2B): 10,5%
De wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties blijft voor het tweede semester van 2026 op 10,5 %, gelijk aan het eerste semester van 2026.
Deze rentevoet van 10,5 % geldt automatisch bij de laattijdige betaling van een factuur tussen bedrijven (B2B) of tussen bedrijven en overheden, zonder dat er een ingebrekestelling moet gestuurd worden. De interest loopt vanaf de eerste dag na de vervaldatum. Dit is niet zo bij transacties met particulieren.
De algemene wettelijke rentevoet voor 2026 is vastgesteld: 4,5 %. Die is van toepassing bij transacties met particulieren.
De wettelijke rentevoet is van toepassing wanneer je geen eigen algemene voorwaarden hebt, of wanneer daar geen geldige clausules rond laattijdige betalingen in staan.
Nog beter is het echter om zelf je voorwaarden en betalingscondities op punt te zetten. Want je hebt ook recht op een forfaitaire schadevergoeding, als die ten minste in je voorwaarden is opgenomen. En of je deze opvolging nu intern houdt of uitbesteedt, beide vergoedingen zijn belangrijk om je marge op peil te houden.
Als je de opvolging van laat-betaalde facturen in handen geeft van CMA, dan ken je op voorhand de exacte kostprijs. Een vast bedrag, dat je enkel betaalt wanneer we de factuur effectief innen. No cure, no pay.
Heb je hier vragen over? Over je betalingscondities of over de opvolging van je betalingen?
Contacteer ons, we helpen je graag.