CMA, de neutrale derde als bemiddelaar

De ‘days sales outstanding’ of DSO, dat is het gemiddeld aantal dagen dat een factuur openstaat in je bedrijf.

Anders gezegd, het aantal dagen tussen het versturen van de factuur en de betaling door de klant, en dat gemiddeld genomen over al je klanten.

De betalingstermijn en het betaalgedrag van je klanten zijn dus bepalend voor de DSO van je bedrijf. Ligt de DSO dicht bij de betalingstermijn, dan betalen jouw klanten hun facturen redelijk stipt. Bij een betalingstermijn van 30 dagen zit je goed met een DSO van rond de 35.

Hebben je klanten een langere betalingstermijn genegotieerd, of betalen ze hun facturen te laat? Dan heeft dat een negatieve impact op je DSO, maar vooral ook op de dagelijkse werking en financiële gezondheid van je bedrijf.

Het belang van een lage DSO

Stel, je levert vandaag goederen en diensten aan klant X. Dan heb je niet alleen vandaag maar waarschijnlijk ook al lang daarvoor verschillende kosten gemaakt. Voor grondstoffen en materiaal, voor de productie, de werkuren, de verkoop, de opvolging, … Ondertussen had je nog andere klantenprojecten, waarvoor je eveneens kosten hebt gemaakt. En ook morgen heb je nog voldoende werkingsmiddelen nodig om je business en dienstverlening te blijven garanderen.

Idealiter gebruik je zo snel mogelijk de betalingen van je klanten om nieuwe projecten te financieren. In dat opzicht maakt een DSO van 35 tegenover 60 of 90 dagen dus een enorm verschil. Want hoe hoger de DSO, hoe langer jij elders geld moet halen om je business te bekostigen. Heb je hiervoor voldoende eigen middelen, dan voel je dit misschien nog niet onmiddellijk. Maar als je hiervoor steeds opnieuw geld moet lenen, dan heeft dat een duidelijke impact op je marge.

Wist je trouwens dat banken bij een kredietaanvraag ook naar de DSO kijken, om jouw risicoprofiel in te schatten? Bij een hoge DSO betaal je mogelijks een hogere rente, of krijg je zelfs geen lening meer. De DSO is dus niet zomaar een abstract financieel begrip, en heeft vaak ook ernstige indirecte gevolgen.

De indirecte gevolgen van een te hoge DSO

Als je lang op je betalingen moet wachten, dan is de kans reëel dat je bedrijf in financieel zwaar water terechtkomt. Sommigen nemen dan hun toevlucht tot één van onderstaande strategieën. Maar dit kan heel wat negatieve gevolgen hebben, en zelfs een echte kettingreactie veroorzaken.

De eigen betalingen uitstellen is nooit een goed idee

Wachten met je eigen leveranciers te betalen tot er weer voldoende geld op de rekening staat? De kans bestaat dat jouw leveranciers dan zelf in de problemen komen. Of dat ze hun prijzen naar jou toe verhogen, of hun dienstverlening terugschroeven.

Want als jij niet op tijd betaalt, waarom zouden zij dan voor jou tot het uiterste gaan? Waarom zouden zij ’s avonds nog hun telefoon opnemen, die spoedlevering verzorgen, of voor jou iets speciaals ontwikkelen? Een goede relatie met je leveranciers is cruciaal voor de werking van je bedrijf, en het tijdig betalen van de facturen is daarbij even belangrijk als jullie persoonlijke relatie.

Het loon van je medewerkers kan niet wachten

Andere bedrijven durven dan weer het loon van hun medewerkers later uitbetalen. De kans is groot dat zij hierdoor zelf in de problemen komen, maar daar stopt het niet.
Je geeft hen het gevoel dat het niet goed gaat in het bedrijf, dat ze misschien wel moeten vrezen voor hun job. Krijgen ze dan een aanbieding van een ander bedrijf, dan zullen ze sneller de overstap maken. Of ze geven niet meer het beste van zichzelf op het werk. En ook wanneer je nieuwe mensen zoekt, zullen je huidige medewerkers minder snel reclame maken voor jou als werkgever.

Beknibbelen op de eigen werkingskosten dan maar?

Ook besparen op de eigen werkingskosten en investeringen is zelden een interessante strategie. Nu kan het absoluut zinvol zijn om de processen regelmatig onder de loep te nemen en zaken te optimaliseren. Maar het liefste doe je dat zonder negatieve invloed op de productie en kwaliteit.

Want als je uit pure besparing belangrijke kosten steeds maar voor je uitschuift, dan heeft dat op termijn een nefaste invloed op de klantentevredenheid. Of de relatie met je medewerkers en leveranciers komt hierdoor op de helling te staan. Zo geraak je alleen maar dieper in de problemen.

Zo houd je je werkingsreserves op peil

De DSO wordt officieel bepaald door 2 factoren: de betalingstermijn en het betaalgedrag van je klanten. Echter, meestal heb jij al lang daarvoor kosten gemaakt.

Daarom onze belangrijkste tip: stuur de factuur zo snel mogelijk na de levering of uitvoering. Dit heb je grotendeels zelf in de hand, en het is veel makkelijker dan de betalingstermijn terug te schroeven.

Daarnaast is een efficiënt en systematisch debiteurenbeheer onontbeerlijk. Want pas wanneer je klanten betaald hebben, is dit geld ook opnieuw beschikbaar voor nieuwe projecten.

Merk je dat het moeilijk ligt om de betaling van je facturen systematisch op te volgen? Dat je niet de mensen, noch de systemen hebt om kort op de bal te spelen? Dan kan het een goed idee zijn om je debiteurenbeheer uit te besteden. Dan neemt CMA het opvolging van betalingen van je over, al dan niet in naam van jouw bedrijf.

PS, wil je meer lezen over DSO? In deze blog lees je o.a. hoe je de DSO voor jouw bedrijf te berekent:

Wil je de cashpositie en financiële situatie van je onderneming te verbeteren? Focus dan op het stipt uitsturen van je facturen, en op het strikt opvolgen van de betalingen. Heb je hulp nodig bij dat laatste? Wij helpen je graag.

Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.