
In gesprekken met ondernemers hoor ik vaak weinig animo om een klant te contacteren over een laat-betaalde factuur. Ze voelen zich daar niet comfortabel bij, of ze hebben er de tijd niet voor. Daarom stellen ze dat liever nog even uit.
Maar deze ondernemers lijken niet te beseffen dat ze dan bank spelen voor hun klant. En vaak weten ze ook niet welke impact dit heeft op hun winst.
Een lukraak gekozen bedrijf
Neem nu een factuur van € 1000, uitgestuurd door een bedrijf met een omzet van € 1.000.000 per jaar, een gemiddelde marge van 20%, en een betalingstermijn van 30 dagen. Gewoon een voorbeeld, maar de cijfers zijn toepasbaar op bijna elk bedrijf.
- Factuur: € 1000
- Jaarlijkse omzet: € 1.000.000
- Gemiddelde marge: 20 %
- Betalingstermijn: 30 dagen
De kost-component
Vóór het versturen van een factuur heeft elk bedrijf al kosten gemaakt. Goederen aankopen, verwerken en leveren. Diensten, door jezelf, je personeel of een freelancer. Hoeveel die kosten bedragen is afhankelijk van je sector en marge, maar op een factuur van € 1000 lopen de kosten al gauw op tot € 800. Nog voor je de factuur verstuurt heb jij het grootste deel van deze kosten al betaald.
- Factuur: € 1.000
- Kosten reeds betaald: € 800
DSO: hoe lang wacht je op je geld?
Als jouw klanten de betalingstermijn niet respecteren, dan wil dat zeggen dat je die kosten veel langer dan 30 dagen moet voorfinancieren. Als je bedrijf een gemiddelde DSO heeft van 90 dagen, – DSO is de gemiddelde wachttijd vóór je facturen betaald worden -, dan moet je die kosten 90 dagen voorfinancieren. En eigenlijk nog veel langer, want jij hebt die kosten ook nog eens lang voor het versturen van de factuur gemaakt.
- Gemiddelde DSO: 90 dagen
De btw-component
En dan is er nog de btw. Dat is voor jou een nul-operatie, op voorwaarde dat jouw klant zijn factuur mooi op tijd betaalt. Maar als je klant dat niet doet, dan riskeer je dat jij de btw al moet doorstorten aan de staat terwijl je zelf nog geen geld hebt ontvangen.
Bij een factuur van € 1000 en een btw-tarief van 21% bedraagt de btw € 210. Samen met de kosten van € 800 zit je dan al boven het initiële factuurbedrag. Ondertussen heb jij voor die factuur van € 1000 al € 1.010 uitgegeven.
- Factuur: € 1000
- Btw: 21%
Totaal Factuurbedrag: € 1.210 - Kosten: € 800
- Btw: € 210
- Totaal uitgaven voor deze factuur: € 1.010
De rentekost bij de bank
En ondertussen moet je bedrijf wel blijven draaien. En zolang het geld van die openstaande facturen niet binnenkomt, wat kan je dan doen? Inderdaad, vaak betekent dit dat je geld moet lenen bij de bank. Aan een rente van, tegenwoordig, ongeveer 3,5%.
- Rente bij de bank: 3,5% (voorbeeld Straight Loan 60 dagen)
- Rentekost voor deze factuur: € 5,83
- Rentekost voor de hele omzet: € 5.833
- Impact op je winst: 3%
Op die ene laat-betaalde factuur van € 1000 heb je dus een rentekost van € 5,83. Als je dit doortrekt naar je hele omzet, – een gemiddelde DSO van 90 dagen is absoluut geen uitzondering -, dan kosten alle late betalingen je bijna € 6000. En dat bedrag gaat integraal van je marge af. Dat is 3% van je winst.
Laat CMA je helpen
En het klopt, de meeste bedrijfsleiders hebben niet de tijd om hun facturen systematisch op te volgen. En als je met een volgend project bezig bent, voelt het niet altijd comfortabel om het over die onbetaalde factuur te hebben.
Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen. CMA is er voor jou. Wij volgen je facturen op, zodat jij voldoende cash hebt om je business draaiende te houden. Zodat jij geen bank hoeft te spelen voor je klant.
Bron: Alain Dewit, zaakvoerder van CMA
Vragen? Advies nodig? We helpen je graag.
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.