Samenwerking CMA en EHBA

Hoe houd je als IT-dienstverlener de maandelijkse stroom aan SaaS-facturen onder controle? En hoe vermijd je dat jouw marge wegsmelt door late betalingen? Lees onze blog voor de nodige handvaten.

De IT-sector evolueert razendsnel. Dat brengt kansen, maar zeker ook uitdagingen met zich mee. Zo zorgt de evolutie naar Software-as-a-Service (SaaS) niet alleen voor maandelijkse inkomsten, maar ook voor een explosie aan facturen. En hoe meer facturen, hoe hoger de kans op late betalingen.

Maandelijks factureren = maandelijks betalingen opvolgen

Van een eenmalige licentie-fee evolueren we steeds meer naar een abonnementsmodel. Maar in ruil voor een regelmatige stroom aan inkomsten, moet je wel maandelijks heel wat (kleinere) facturen uitsturen. En elke factuur vraagt opvolging, iedere maand opnieuw.

Daarbij komt nog de impact op je marge. Elke factuur komt met een administratieve kost, van opmaak tot opvolging. Want maandelijks factureren is één ding, maar dat wil niet zeggen dat het geld onmiddellijk op je rekening staat.

Laat je marge niet opsouperen

Een belangrijk deel van die maandelijkse inkomsten stroomt door naar softwarebedrijven, hostingproviders en andere leveranciers. Het loont dan ook de moeite om na te denken over je interne processen en facturatieflow.
Zo wil je waar mogelijk de maandelijkse fee pas doorstorten wanneer jouw klant effectief heeft betaald. Want betalingen die op zich laten wachten, dat is desastreus voor je cashflow.

Zijn je algemene voorwaarden up-to-date?

Bij dit alles zijn je algemene voorwaarden natuurlijk cruciaal. Bij een late betaling heb je recht op interesten en een forfaitaire schadevergoeding, op voorwaarde dat dit duidelijk in je algemene voorwaarden staat vermeld. Anders val je terug op de wettelijke interestvoet.

Heb je ook particulieren als klant? Dan is de eerste betalingsherinnering gratis en hangt de schadevergoeding af van het factuurbedrag. Maar opnieuw, dit moet duidelijk in je voorwaarden omschreven staan. Voorzie dus aparte betalingscondities voor consumenten. Zo heb je een wettelijke basis om ook je B2C-facturen correct te innen.

Systematische opvolging als uitgangspunt

Maar ook met sluitende algemene voorwaarden blijft een systematische opvolging cruciaal. Niet wanneer er eens toevallig tijd voor is, maar structureel en consequent. Dat is belangrijk voor je liquiditeit, en zo geef je je klant het signaal dat een stipte betaling de norm is.

Echter, iemand aanwerven hiervoor is niet in elk bedrijf haalbaar. En jouw administratie heeft, naast het opmaken van de vele facturen, vaak geen ruimte om het debiteurenbeheer in goede banen te leiden.

CMA, jouw partner bij maandelijkse facturatie

Daarom loont het om samen te werken met een partner als CMA. Wij verzekeren een klantvriendelijke en professionele opvolging van je betalingen, ongeacht pieken of dalen in het aantal facturen. Zo houd jij de handen vrij voor je dagelijkse business.

Bovendien hoef je niet te wachten tot de vervaldag om met je betalingen bezig te zijn. Want in deze drukke tijden raakt een factuur al snel vergeten. En elke late betaling heeft een impact op je marge. Daarom kan CMA ook het proactief creditmanagement voor je opnemen. Dan volgen we je facturen op van zodra ze zijn uitgestuurd, al dan niet in naam van jouw bedrijf.

Heb je vragen? Wens je persoonlijk advies?

Contacteer ons, we helpen je graag.

📞 +32 53 79 09 47

#cma #creditmanagement #incasso #invordering